Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir en oversikt over norsk utdanningshistorie fram til dagens situasjon og en innføring i hovedlinjer i den historiske utviklingen av det nasjonale skoletilbudet. Det legges særlig vekt på forholdet mellom riksskolen og lokale forhold i skolens utvikling i Nord-Norge. Nyere skolereformer og aktuell skolepolitisk debatt blir presentert og analysert.

Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

Ferdigheter:

Kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i høstsemesteret.

Eksamen

Arbeidskrav: Ett muntlig seminarframlegg over oppgitt tema (ca 15 min). Arbeidskravet må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen/vurdering: 6 timers skoleeksamen der studenten må besvare 3-5 spørsmål fra ulike deler av pensum. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Dato for eksamen

En skriftlig prøve 04.10.2016

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Bøker:

Liv Kari Bondevik Tønnesen (2011): Norsk utdanningshistorie. En innføring med fokus på grunnskolens utvikling. Bergen: Fagbokforlaget. 187 s.

Artikler i kompendium:

 

Knut Kjeldstadli (2010): Hva er historie? I: Fortiden er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-49. 20 s.

Ida Bull (2013) Kunnskap ¿ hver etter sin stand og sitt kjønn. Utdanning i norske byer på 1700-tallet. Trondheim: Akademika forlag (kapittel 1 Kunnskap på 1700-tallet ¿ hver etter sin stand og sitt kjønn), s.11-41. 30 s.

Edmund Edvardsen (1996): Den gjenstridige allmue. Oslo: Solum Forlag. s.15 ¿ 62. 47s.

Tone Skinningsrud (2012): Fra reformasjonen til mellomkrigstiden. Framveksten av det norske utdanningssystemet (Munin: Dr. philos.-avhandling, HSL-fakultetet, UiT). Deler av kapittel 5 ( avsnitt 5.3- 5.7 om skoleordningen etter reformasjonen), s. 174-198. 23 s.

Knut Tveit (2004): Skolen i Nord-Noreg på 1700-tallet. I: Årbok for norsk utdanningshistorie 2004, s. 35-63 28 s.

Randi Skjelmo (2013): Utdanning av lærere for det nordlige Norge: De tidlige institusjoner i Trondheim 1717¿1732. I: Sjuttonhundratal. Nordic Yearbook for Eighteenth-Century Studies.2013,s. 39-62 23 s.

Liv Helene Willumsen (2014): Trondenes Seminarium: Et lærdomsmiljø grunnlegges. I: Nordic Journal of Educational History, Vol. 1, No 1, pp.45-58, 13 s.

Ketil Zachariassen (2012): Ein samisk opposisjon veks fram (1903-1906). I K. Zachariassen (2012): Samiske nasjonale strategar. Samepolitikk og nasjonsbygging 1900-1940. ¿álliid Lágádus, s. 43-78. 25s.

 

Jorunn Møller, Tine S. Prøitz, Ellen Rye og Petter Aasen (2013): Kunnskapsløftet som styringsreform. I: Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (red.): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 23-41. 19 s.

 

Kerstin Sigert (2004): Maria Montesorri: Läkaren som blev pedagog. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 421-434. 13 s.

Ove Korsgaard (2004): Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: Mellom skolen for livet og skolen for lyst. I : Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 274-288. 14 s.

Jan-Erik Johansson (2004): Friedrich Wilhelm August Fröbel: Fritt tänkande och samhandlande barn. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 260-273. 13 s.

Berit H. Johnsen (2004): Ole Vig. Ideen om en folkeskole. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 81-98. 17 s.

Harald Thuen og Knut Tveit (2013) Privatskolane ¿ vere eller ikkje vere? Fire hundre år i motgang og medgang, Tidsskrift for samfunnsforskning, vol 54 (4): 493-508

Harald Thuen (2004): Hartvig Nissen - "Den politiske pædagogik" I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.) Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 65-80 15 s. 

Eivind Bråstad Jensen (2004): Per Pavelsen Fokstad.- en stridsmann for samisk utdanning, språk og kultur. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s.199 ¿ 224 25 s