Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2016
PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- kunnskap om norsk utdanning i historisk perspektiv med vekt på nasjonale og nordnorske forhold
- kunnskap om sentrale tema i nyere utdanningsreformer
Ferdigheter:
- kunne redegjøre for utdanningshistoriske tema skriftlig og muntlig
Kompetanse:
- kunne sette aktuelle utdanningsreformer inn i den nasjonale historiske sammenhengen
- kunne gjenkjenne utdanningshistoriske tema i aktuell pedagogikk debatt
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Ett muntlig seminarframlegg over oppgitt tema (ca 15 min). Arbeidskravet må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen/vurdering: 6 timers skoleeksamen der studenten må besvare 3-5 spørsmål fra ulike deler av pensum. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Bøker:
Liv Kari Bondevik Tønnesen (2011): Norsk utdanningshistorie. En innføring med fokus på grunnskolens utvikling. Bergen: Fagbokforlaget. 187 s.
Artikler i kompendium:
Knut Kjeldstadli (2010): Hva er historie? I: Fortiden er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-49. 20 s.
Ida Bull (2013) Kunnskap ¿ hver etter sin stand og sitt kjønn. Utdanning i norske byer på 1700-tallet. Trondheim: Akademika forlag (kapittel 1 Kunnskap på 1700-tallet ¿ hver etter sin stand og sitt kjønn), s.11-41. 30 s.
Edmund Edvardsen (1996): Den gjenstridige allmue. Oslo: Solum Forlag. s.15 ¿ 62. 47s.
Tone Skinningsrud (2012): Fra reformasjonen til mellomkrigstiden. Framveksten av det norske utdanningssystemet (Munin: Dr. philos.-avhandling, HSL-fakultetet, UiT). Deler av kapittel 5 ( avsnitt 5.3- 5.7 om skoleordningen etter reformasjonen), s. 174-198. 23 s.
Knut Tveit (2004): Skolen i Nord-Noreg på 1700-tallet. I: Årbok for norsk utdanningshistorie 2004, s. 35-63 28 s.
Randi Skjelmo (2013): Utdanning av lærere for det nordlige Norge: De tidlige institusjoner i Trondheim 1717¿1732. I: Sjuttonhundratal. Nordic Yearbook for Eighteenth-Century Studies.2013,s. 39-62 23 s.
Liv Helene Willumsen (2014): Trondenes Seminarium: Et lærdomsmiljø grunnlegges. I: Nordic Journal of Educational History, Vol. 1, No 1, pp.45-58, 13 s.
Ketil Zachariassen (2012): Ein samisk opposisjon veks fram (1903-1906). I K. Zachariassen (2012): Samiske nasjonale strategar. Samepolitikk og nasjonsbygging 1900-1940. ¿álliid Lágádus, s. 43-78. 25s.
Jorunn Møller, Tine S. Prøitz, Ellen Rye og Petter Aasen (2013): Kunnskapsløftet som styringsreform. I: Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (red.): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 23-41. 19 s.
Kerstin Sigert (2004): Maria Montesorri: Läkaren som blev pedagog. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 421-434. 13 s.
Ove Korsgaard (2004): Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: Mellom skolen for livet og skolen for lyst. I : Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 274-288. 14 s.
Jan-Erik Johansson (2004): Friedrich Wilhelm August Fröbel: Fritt tänkande och samhandlande barn. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 260-273. 13 s.
Berit H. Johnsen (2004): Ole Vig. Ideen om en folkeskole. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 81-98. 17 s.
Harald Thuen og Knut Tveit (2013) Privatskolane ¿ vere eller ikkje vere? Fire hundre år i motgang og medgang, Tidsskrift for samfunnsforskning, vol 54 (4): 493-508
Harald Thuen (2004): Hartvig Nissen - "Den politiske pædagogik" I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.) Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 65-80 15 s.
Eivind Bråstad Jensen (2004): Per Pavelsen Fokstad.- en stridsmann for samisk utdanning, språk og kultur. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s.199 ¿ 224 25 s