Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2016
PED-1013 Spesifikke lærevansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Språkvansker
- Lese- og skrivevansker/dysleksi
- Matematikkvansker
Emnet skal bidra til å legge grunnlag for studentenes videre profesjonell utvikling gjennom kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Emnet tilbyr ikke sertifisering for bruk av standardiserte tester på området.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Forkunnskapskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper: Ex.phil., Ex. fac. og PED-0001 Innføring i pedagogikk. Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Emnet gir kunnskap om ulike utviklingsforstyrrelser og lærevansker sett i relasjon til alderstypisk læring og utvikling innen de ulike vanskeområdene. Man får innsikt i hvordan skole og barnehage kan tilrettelegge for læring og utvikling for grupper med særskilte behov.
Ferdigheter
Emnet skal bidra til at studentene utvikler ferdigheter som styrker evnen til å anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger, herunder:
- delta i spesialpedagogisk og tverrfaglig kartlegging
- planlegge og gjennomføre tiltak på individ og systemnivå
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forskningsområder
- se den spesialpedagogiske handlingskjeden i sammenheng med andre aktører som barnets familienettverk og barnehage/skole
Generell kompetanse
Emnet skal bidra til at studentene skal kunne
- reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forsknings- og anvendelsesområder
- anvende teoretiske kunnskaper på praktiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 80 prosent av forelesningene og seminarene
- Ett muntlig fremlegg på seminar, enten av en artikkel eller et bokkapittel.
Eksamen og vurdering:
Eksamen består av hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 1800-2500 ord (ca. 5-7 sider). Det gis bokstavkarakterer fra A til F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Pensum
Dysleksi:
Refsahl, V. (2012). Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne. Cappelen Damm AS, side 7-176.
Helland, Turid (2012). Språk og dysleksi. Fagbokforlaget, side 11-238.
Spesifikke språkvansker:
Bele, Irene Velsvik (2008). Språkvansker - Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Cappelen Akademisk Forlag, kapittel 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7.
Leonard, Laurence B. (2014). Children with specific language impairment. (2. utgave). MIT Press, Kapittel 9, 10, 11, 12 og 13.
Norbury, C. F., Tomblin, J. B. og Bishop, Dorothy (2008). Understanding Developmental Language Disorders: From Theory to Practice. Taylor&Francis Psychology Press, Kapittel 5 og 10.
Matematikkvansker:
Lunde, Olav (2008) Matematikkvansker I: Rygvold, Anne Lise og Terje Ogden (red.) Innføring i spesialpedagogikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Lundberg, I. og Sterner, G. (2009) Dyskalkyli ¿finns det? http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Ostad, S. (2013) Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring. Læreboka forl.
Butterworth & Yeo (2004) Dyskalkyli. Att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Natur & Kultur Akademisk