Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-1013 Spesifikke lærevansker knyttet til språk, skriftspråk og matematikk - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er del av bachelorprogram i pedagogikk, fordypning spesialpedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

Emnet skal bidra til å legge grunnlag for studentenes videre profesjonell utvikling gjennom kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Emnet tilbyr ikke sertifisering for bruk av standardiserte tester på området. 


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Forkunnskapskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper: Ex.phil., Ex. fac. og PED-0001 Innføring i pedagogikk. Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Emnet gir kunnskap om ulike utviklingsforstyrrelser og lærevansker sett i relasjon til alderstypisk læring og utvikling innen de ulike vanskeområdene. Man får innsikt i hvordan skole og barnehage kan tilrettelegge for læring og utvikling for grupper med særskilte behov.

Ferdigheter

Emnet skal bidra til at studentene utvikler ferdigheter som styrker evnen til å anvende faglige kunnskaper på praktiske problemstillinger, herunder:

Generell kompetanse

Emnet skal bidra til at studentene skal kunne


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlingsbasert. Undervisningsformene vil bestå av forelesninger, seminarer og selvstudium.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

Eksamen og vurdering:

Eksamen består av hjemmeoppgave over en (1) uke med oppgitt tema, ca. 1800-2500 ord (ca. 5-7 sider). Det gis bokstavkarakterer fra A til F, der F er ikke-bestått.

Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester. 


Pensum

Dysleksi:

Refsahl, V. (2012). Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne. Cappelen Damm AS, side 7-176.

Helland, Turid (2012). Språk og dysleksi. Fagbokforlaget, side 11-238.

 

Spesifikke språkvansker:

Bele, Irene Velsvik (2008). Språkvansker - Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Cappelen Akademisk Forlag, kapittel 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7.

Leonard, Laurence B. (2014). Children with specific language impairment. (2. utgave). MIT Press, Kapittel 9, 10, 11, 12 og 13.

Norbury, C. F., Tomblin, J. B. og Bishop, Dorothy (2008). Understanding Developmental Language Disorders: From Theory to Practice. Taylor&Francis Psychology Press, Kapittel 5 og 10.

 

Matematikkvansker:

Lunde, Olav (2008) Matematikkvansker I: Rygvold, Anne Lise og Terje Ogden (red.) Innføring i spesialpedagogikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Lundberg, I. og Sterner, G. (2009) Dyskalkyli ¿finns det? http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf

Ostad, S. (2013) Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring. Læreboka forl.

Butterworth & Yeo (2004) Dyskalkyli. Att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Natur & Kultur Akademisk