Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PSY-2541 Utvikling hos barn og ungdom (0-18 år) - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på profesjonsstudiet i psykologi og kan derfor ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PSY-2541 Barns utvikling (0-12 år) 10 stp

Innhold

Prenatal utvikling, utvikling hos spedbarn, førskolebarn, skolebarn og ungdom. Hovedvekten er på typisk utvikling hos sped- og småbarn. Sentrale temaer i moderne, empirisk basert utviklingspsykologi vil bli gjennomgått. Forhold som fremmer eller hemmer en adekvat utvikling vil bli drøftet.

 


Hva lærer du

Studentene skal ha inngående kjennskap til hovedlinjene i barns psykologiske utvikling. De skal være i stand til selvstendig og kritisk å vurdere utviklingspsykologisk forskning og teori, og å trekke sammenhenger mellom forskning, teori og praktisk anvendelse av kunnskaper.

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Ca. 25 timer forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner.

 


Eksamen

Arbeidskrav: Noe obligatorisk undervisning; obligatorikken gjelder for det enkelte kurs (ikke i forhold til PSY-2541 generelt). Skriftlig presentasjon sammen med to andre studenter; legges ut på fronter og kommenteres i plenum; godkjennes av faglærer dersom: levert innen avtalt frist, lengde 2-4 sider med 1,5 linjeavstand og klart relatert til pensum.

Eksamen: Fire timers skriftlig eksamen med besvarelse av tre oppgaver.

Karakterskala A-F. Ved karakteren F gis det kontinuasjonseksamen tidlig i det påfølgende semester.

 

 

 


Dato for eksamen

En skriftlig prøve 30.09.2016

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Siegler, R., DeLoache, J., & Eisenberg, N. (2014). How children develop (4th. ed.). New York: Worth..

Kapittel 1, s. 1-37

Kapittel 2, s. 39-83

Kapittel 3, s. 85-127

Kapittel 4, s. 130-145, s. 161-167

Kapittel 5, s. 172-198 & s. 198-213

Kapittel 6, s. 215-252 (unntatt ikke-språklige symboler)

Kapittel 7, s. 260-295

 

Van der Meer, A.L.H. (2010/2013). Tidlig utvikling hos de minste barn i alderen 0-1 år. I E.B.H. Sandseter, T.L. Hagen & T. Moser (red.), Kroppslighet i Barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 150-169). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Van der Meer, A.L.H. (2016). Persepsjon av visuell bevegelse og prospektiv kontroll: Hjernestudier hos terminfødte og for tidlig fødte spedbarn. Psykologisk Tidsskrift, 1, 30-38.

Van der Meer, A.L.H. & Husby, Å. (2006). Handedness as a major determinant of functional cradling bias. Laterality, 11 (3), 263-276.

Van der Meer, A.L.H. & Van der Weel, F.R. (2011). Auditory guided arm and whole body movements in young infants. I P. Strumillo (red.), Advances in Sound Localization (s. 297-314). Wien: InTech.

 

Barrouillet, P. (2015). Theories of cognitive development: From Piaget to today. Developmental Review, 38, 1-12.

Gergely, G., Bekkering, H., & Király, I. (2002). Rational imitation in preverbal infants. Nature, 415, 755-755.
Gross, J., Hayne, H., Herbert, J., & Sowerby, P. (2002). Measuring infant memory: Does the ruler matter? Developmental Psychobiology, 40, 183-192.

 

Mareschal, D., & Quinn, P. C. (2001). Categorization in infancy. Trends in Cognitive Sciences, 5, 443-450.
Rakoczy, H. (2012). Do infants have a theory of mind?. British Journal of Developmental Psychology, 30, 59-74.

 

Ytterligere tilleggspensum blir informert om på orienteringsmøte.