Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2016
BLU-1001F Barns utvikling, lek og læring - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet skal gi forståelse og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for og lede lek-, lærings-, omsorgs- og danningsprosesser, inkludert barns fysiske aktivitet og naturopplevelser.
Læreplanteori og didaktikk behandles i lys av barnehagens rammeplan.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.
Omfang: 15 dager.
Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barnehagelæreryrket, pedagogisk leders rolle og profesjonskompetanse
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning i et samfunn preget av mangfold
- leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og relasjoner
- styringsdokumenter og planverk for barnehagen
- didaktikk og didaktikkens betydning for barnehagens virksomhet
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i arbeidet med å ivareta barns leke- og læringsprosesser
- hvordan naturen kan bidra til barns lek-, lærings- og mestringsopplevelser
- hvordan barn lærer og forstår seg selv gjennom kropp, bevegelse og sanser
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta utgangspunkt i didaktiske forutsetninger i sitt pedagogiske arbeid
- lede arbeidet med å skape et stimulerende miljø for barns utvikling, lek og læring
- bruke faglig kunnskap i samhandling med andre i ulike læringsarenaer
- arbeide med realisering av barns medvirkning i barnehagen
- reflektere over og begrunne eget pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- anvende ulike observasjonsteknikker
- utforske bruk av pedagogiske digitale verktøy
- reflektere over hvordan mangfold kan være en ressurs i det pedagogiske arbeidet
- skape og bruke ulike omgivelser inne, ute og i naturen for utforskning, sansestimulering og motorisk mestring
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta ansvar for og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns behov og læringsmuligheter
- reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til ledelse av pedagogisk arbeid med barn
- vurdere sin fremtidige rolle som barnehagelærer og leder
- formidle egen pedagogisk kompetanse
- formidle fagkunnskap skriftlig i samsvar med krav til akademiske tekster
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Ved Campus Alta vil undervisningen gå første semester.
Undervisningsomfang: om lag 110 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- deltakelse på praksisforberedende møte
- studentens utviklingsmål og plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke. Studenten informerer medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- observasjon av barn i sosialt samspill i ulike situasjoner. Observasjonene skriftliggjøres og diskuteres under oppsatt veiledning
- studenten planlegger og leder leke og/eller læringsaktiviteter. Aktiviteten gjennomføres med to barnegrupper med ulike aldersinndelinger (om mulig). Plan og evaluering skriftliggjøres
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 80 %)
- bestått praksis i emnet
- gjennomført skrivekurs og individuell skriftlig innlevering i forbindelse med skrivekurset (omfang 1000-1500 ord)
- individuelt refleksjonsnotat om hverdagssituasjoner i barnehagen som læringsarena (omfang om lag 800 ord)
- muntlig framlegg (i gruppe) med utgangspunkt i dokumentasjon fra praksis av barns leke og/eller læringsaktiviteter (praksisfortelling, foto, dokumenter eller liknende) for felles refleksjon. Dette er utgangspunkt for skriftlig innlevering i gruppe (omfang om lag 2000 ord)
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende år.
Eksamen består av:
Individuell hjemmeeksamen over tre dager (omfang om lag 2500 ord).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.
Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Pensum
Rønning G.S. (2013): «Rammeplan for barnehagen, hva så?». Cappelen Damm Akademisk 190
Helgesen M.B. (red.) (2014): «Mobbing i barnehagen. Et sosialt fenomen». Universitetsforlaget 100
Haugen, Richard (2015): «Barns utvikling i barnehagealder. En utviklingspsykologisk innføring». Cappelen Damm Akademisk 184
Haugen, S., Løkken, G. og Röthle, M. (2013): «Småbarnspedagogikk». 2.utgave. Cappelen Damm Akademisk. Kap.: 1-4, 6-8, 10-11 167
Hardersen, B. (2016): «App¿legøyer og app¿estreker? Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen». Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2-5 130
Tholin, K. R (2015): «Profesjonsetikk for barnehagelærere». Fagbokforlaget (Innledning ¿ t.o.m. kap. 3) 72
Rossholt, N. (2006): «Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet i barnehagen». Kunnskapsdepartementet 43
Langholm, G.(red), Hilmo, I., Holter, K. Lea, A. og Synnes, K. (2011): «Forskerfrøboka ¿ barn og natur». Fagbokforlaget Kap. 1 og 2 s. 11-79. (+ 249-253 litteraturliste). (Boka vil også bli brukt i kunnskapsområde NHB) 69
Alm, T. og Elverland, E. (2007): «Barnelek med planter». Ottar nr. 3, Tromsø Museum (mye bilder) 48
Buaas, E.H. (2016): «Med himmelen som tak. Barn skapende lek utendørs». Universitetsforlaget: Oslo. Kap 2, 3, 5, 6 & 8. 100
Osnes, H., Skaug, H. N & Kaarby, K. M. E. (2015): «Kropp, bevegelse og helse i barnehagen». Universitetsforlaget. Kap. 4 ¿ 5 og 7 101
Lov om barnehager, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (pensum gjennom hele studiet)
Antall sider i bøker: 1204
Artikkelsamling (kjøpes på trykkeriet):
Askland L. (2011): «Hva er observasjon?» i Askland L.: «Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag i observasjon». Gyldendal Akademisk. Kap.6. 26
Bjerkestrand M. og Pålerud T. (2014): «Barnehagelærerens kunnskap ¿ handling og refleksjon» i Bjerkestrand M. og Pålerud T.(red.): «Barnehagelærer ¿ fag og politikk». Fagbokforlaget. Kap.6 20
Glaser V., Størksen I., Drugli M.B. (red.) (2014): «Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis.» Fagbokforlaget (1-3, 21) 72
Furu A., Granholt, M, Haug. K.H. og Spurkland M. (2011): «Syn på kunnskap og læring» i Furu A., Granholt M., Holte Haug K og Spurkland M.: «Student i dag. Førskolelærer i morgen. Kvalifisering til førskoleyrket.» (81-95, 183-192) 14
Germeten S. og Skogen E. (2011): «Observasjon som grunnlag for dokumentasjon» i Germeten S. og Skogen E.: «Grunnlag for læring. Dokumentasjon i barnehage og skole». Fagbokforlaget. Kap.2 17
Hwang P. og Nilsson B. (2015): «Hva er en gruppe ¿ og hva består den av?» og «Gruppers utvikling» i Hwang P. og Nilsson B.: «Gruppepsykologi. En innføring i gruppepsykologiske prosesser i barnehage, skole og fritid». Fagbokforlaget. Kap.3 og 4 32
Kristiansen T. (2011): «Medvirkning ¿ uendelig vanskelig, fantastisk enkelt» i Glaser V. m.fl. (red.): «Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen». Universitetsforlaget. Kap.14 9
Løvgren, M & Gulbrandsen, L (2012): «How early and how long? » Nordisk barnehageforskning 2012 Vol 5/7. 8
Moen K. og Granrusten P.T. (2011): «Demokrati ¿ et mangesidig begrep til inspirasjon og utfordring» i Glaser V. m.fl. (red.): «Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen». Universitetsforlaget. Kap.21 9
Slåtten M.V. (2014): «Fagskriving i barnehagelæreryrket» i Solli A. (red.): «Den skrivende barnehagelærer. Om profesjonalitet og praksis». Fagbokforlaget (s.35-46) 11
Telhaug, A.O. (2013): «Norsk barnehage i et historisk perspektiv» i Kvello Ø. (red.): «Barnas barnehage. Målsettinger, føringer og rammer for barnehagen». Gyldendal Akademisk. Kap.2 28
Total artikkelsamling 246 sider
TOTAL pensum 1450 sider