Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-3034 Spesialpedagogiske perspektiver og grunnlagsproblematikk - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk eller annen pedagogisk utdanning (allmennlærerutdanning, praktisk og estetiske lærerutdanning, førskole/barnehagelærerutdanning, faglærerutdanning, bachelor/master med PPU og barnevernspedagog), minimum 3 år (180 studiepoeng). Grunnskolelærerutdanning fullført 3 og1/2 år tilsvarende 210 stp.

Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.

Undervisningform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen og vurdering:

Skriftlig individuell tekstanalyseoppgave. Hjemmeeksamen.

Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.

Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.


Pensum

Bøker:

Grue, L. 2004. Funksjonshemmet er bare et ord. Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt Forlag. (300 sider)

Groven, B. 2013. Spesialpedagogen i endringstider. Oslo: Universitetsforlaget. (180 sider)

Hausstätter, R.S. 2007. Spesialpedagogiske grunnlagsproblemer: mellom ideologi og virkelighet. Bergen: Fagbokforlaget. (188 sider).

Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Anbefalt tilleggslitteratur:

Haug, P. 1999. Spesialundervisning i grunnskolen. Grunnlag, utvikling og innhald. Oslo: Abstrakt forlag. (220 sider)

Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 250 sider ¿ to av kapitlene er pensum på denne modulen).

Steinsholt, K. og Dobson, S. (red). 2011. Dannelse: Introduksjon til et ullent landskap. Oslo: Tapir Akademisk forlag. Forord, kapittel 1, 2 og 3. (137 sider)

Rønbeck, A.E. 2009. Vurdering for og av læring. I: Germeten, S. (red.) Fra læreplan til læreres praksis. Tromsø: Eureka forlag. (15 sider).

NOU 2009:18. Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Informasjonsforvaltning.

St. meld. nr. 30 (2003-2004): Kultur for læring. Oslo: Det kongelige utdannings- og Forskningsdepartementet.

St.meld. nr. 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

St. meld. nr. 22 (2010-2011). Motivasjon ¿ Mestring ¿ Muligheter. Oslo:

Kunnskapsdepartementet.

St, meld, nr. 20 (2012-2013). På rett vei- Kvlitet og mangforld i fellesskolen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

St, meld, nr. 24 (2012-2013). Framtidens barnehage. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

St. meld, nr. 19 (2015¿2016). Tid for lek og læring- Bedre innhold i barnehagen. Oslo.

Kunnskapsdepartementet.

NOU 2015: 8. Fremtidens skole - Fornyelse av fag og kompetanser.

St. meld. 28 (2015¿2016). Fag- Fordypning- Forståelse -En fornyelse av Kunnskapsløftet. Oslo. Kunnskapsdepartementet.

Kunnskapssenter for utdanning, 2016. Evnerike elever og elever med stort læringspotensial.

Fra internett:

Vislie, L. 2004. Spesialpedagogikkens vilkår under moderniteten. I Utbildning og Demokrati, Vol 13, nr.2:13-44. Lastes ned fra: http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2004/Nr_2/Vislie.pdf