Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-3032 Innovasjon, utviklingsarbeid og prosjektledelse i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold


Søknadsfrist

1. juni.

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav. Søknadskode: 9371.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk med noe engelskspråklig studielitteratur.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer. Det må i tillegg påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden.

Undervisningsform vil være forelesninger, gruppearbeid med komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid, utarbeidelse av egne prosjektskisser, studentframlegg og diskusjoner.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen består av:

Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.

Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.


Pensum

 

 

Johansen, J.-B. (2012). Skapende og kreativ læring. Pedagogisk entreprenørskap i forskning og utvikling av læringsprosesser. Oslo/Trondheim: Akademika forlag: innledning, kap. 1, 3, 5, 6, 74 sider

 

Andersen, E.S., Grude, K.V. og Haug, T. (2014). Målrettet prosjektstyring. Oslo: NKI Forlaget A/S. 250 sider

 

Fullan, M. (2014). Å dra i samme retning. Oslo: kommuneforlaget, 125 sider

 

Aas, M. (2013). Ledelse av skoleutvikling. Oslo: Universitetsforlaget, 144 sider

 

Sjøvoll, J. (2012). Entreprenørskap i utdanningen. Oslo: Tapir akademisk, kap. 1, 2, 3, 5, 13, 10,

81 sider  

 

Johansen, J.-B. (2015) Psykososial helse i læringsmiljøer, Lærerens utfordringer knyttet til å utløse psykodynamisk energi og læringskraft hos eleven. Psykologi i kommunen nr 6:2015

(legges ut på fronter)

 

+ andre artikler som legges ut på fronter