Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-3031 Inkludering og tilpasset opplæring - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.

Søknadskode: 9371.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk med noe engelskspråklig litteratur.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.

Undervisningsform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen består av en muntlig eksamen organisert som en forskningskonferanse etter gitt oppgavetekst. Studenten skal:

Vurdering av abstrakt og muntlig presentasjon vekter 50% hver. Vurdering av opponentrolle og respons fungerer som karakterjusterende.

Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.

Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.


Pensum

Pensum

Bachmann, K. og P. Haug. 2006. Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr 62. Volda: Høgskolen i Volda. (120 sider). Finnes også på nett: http://www.udir.no/Upload/Forskning/5/Tilpasset_opplaring.pdf

 

Bjørnsrud, H. 2014. Den inkluderende fellesskolen ¿ læringskraft for elever og lærere? Oslo: Gyldendal Akademisk. (145 sider).

 

Buli-Holmberg og Ekeberg (2016): Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle, kapitel 1, 2 og 6 (42 s)

 

Lie, B. 2014. Eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever. Begavede elever og begavede elever med lærevansker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. S. 14-118 (104 sider)

 

Nilsen, S. og Herlofsen, C. (2012):Tiltakskjeden ved rett til spesialundervisning ¿ regelverk og praksis. I: Jakhelln, H. og Welstad, T. (red.): Utdanningsrettslige emner ¿ Artikler med utvalgte tema fra skole- og utdanningsrettens område, Oslo: Cappelen - Damm Akademisk Forlag. Kap. 14. 25 s..

 

Olsen, M. 2013. En inkluderende skole? Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (167 sider)

 

Rønbeck, A.E. 2012. Inspirert av Foucault: Nyere empirisk teori. Bergen: Fagbokforlaget (andre artikler herfra er pensum på andre av masteremnene):

 

Bunting, M. (red.). 2014. Tilpasset opplæring ¿ i forskning og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk:

 

Velg enten Arnesen eller Hausstätter avhengig av om du ønsker å fokusere på barnehage- eller skolefag:

 

Lover, forskrifter og læreplaner:

 

Utdanningsdirektoratet (2009): Spesialundervisning. Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, 85 s.

 

Opplæringsloven: paragraf 1-3(TPO), 9a (psykososialt læringsmiljø) og kapitel 5

 

Generell del av læreplan og prinsipper for opplæring (Læringsplakaten)

I kompendium:

 

Nilsen, S. 2010. Læreplanarbeid og kvalitetsutvikling i tilpasset opplæring og spesialundervisning. I: Buli-Holmberg, J og Nilsen, S. (red.), Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov. Universitetsforlaget. S. 74 ¿ 93 (19 sider).

 

Tetler, S. og Langager, S. (red.). 2009. Specialpædagogik i skolen. København: Gyldendal. Sider 25-34. (10 sider).

 

 

Anbefalt tilleggslitteratur

 

Buli-Holmberg, J.; Nilsen, S.; Skogen, K.(2015): Kultur for tilpasset opplæring: Oslo: Cappelen Damm Akademisk

 

Ainscow, M. m.fl. 2006. Improving schools, developing inclusion. London: Routledge. (192 sider).

 

Bunting, M. (red.). 2014. Tilpasset opplæring ¿ i forskning og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

 

Damsgaard, H.L. og Eftedal, C.I. 2014. ¿men hvordan gjør vi det. Tilpasset opplæring i grunnskolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Klette, K. (2007): Bruk av arbeidsplaner i skolen ¿ et hovedverktøy for å realisere tilpasset opplæring?: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, s. 344-356.

 

Tetler, S. og Langager, S. (red.). 2009: Specialpædagogik i skolen. København: Gyldendal. Sider 19-142. (123 sider).

 

Thomas, G.R. og Loxley, A. 2001. Deconstructing Special Education and Constructing Inclusion. Buckingham: Open University Press. (125 sider).

 

 

Anbefalt fra internett

 

NOU 2009:18 Rett til læring. Kunnskapsdepartementet.

Kapittel 1: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2009/nou-2009-18/2.html?id=571452

Kapittel 6: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2009/nou-2009-18/7.html?id=571500

 

NOU 2015:2 Å høre til. Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø. Kunnskapsdepartementet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-2/id2400765/?q=NOU 2015:2 Å høre til

 

 

Mld. St. 18 (2010-2011). Læring og fellesskap. Kunnskapsdepartementet.

Kapittel 1: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-18-20102011/1.html?id=639488

 

Kapittel 4: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld- st-18-20102011/4.html?id=639540

 

Salamanca-erklæringen. (50 sider). Lastes ned fra: http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF.

 

Mld. St. 28 (2015-2016). Fag ¿ fordypning ¿ forståelse. Kunnskapsdepartementet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/