Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2016

PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.

Søknadskode: 9371.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.

Undervisningsform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og/eller godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.

Ved karakteren F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.


Dato for eksamen

Skriftlig prøve 30.09.2016

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Pensum fra bøker

Kirk m.fl. 2012. Educating exceptional children. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning. S. 61-400. (340 sider).

Mitchell, D. 2008. What Really Works in Special and Inclusive Education. s. 43-78, 113-139, 201-224. Wiltshire: Routledge. (80 sider).

Spurkeland, J. 2011. Relasjonspedagogikk.s. 62-159. Bergen: Fagbokforlaget (97 sider).

Woolfolk, A. 2010. Pedagogisk psykologi. S. 114-120, 200-237, 272-317. Trondheim: Tapir akademisk forlag. (90 sider)

Pensum i kompendium (kjøpes hos trykkeriet i Alta)

Bøttcher, L. 2011. Cognitive Impairments and Cultural-Historical Practices for Learning: Children with Cerebral Pasly in School. I: Daniels, H. og Hedegaard, M. (red.) Vygotsky and Special Needs Education. Rethinking Support for Children and Schools. New York, London: Continuum. S. 11-29. (19 sider)

Kuhmunen, J.M. 2012. Språket er det aller viktigste for barnet. Masteroppgave fra Høgskolen i Finnmark. S. 3-7 og 15-22. (13 sider).

Ottem, E. m.fl. 2009. Begrepslæring for barn og unge med språkvansker. I kompendium. (11 sider).

Overland, T. 2007. Skolen og de utfordrende elevene. s. 47-99. Bergen: Fagbokforlaget. (52 sider).

Uljens, M. 1997. Grunddrag till en reflektiv skoldidaktisk teori. I Uljens, M. (red) Didaktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 8, s. 166-199 (33 sider)

 

Anbefalt tilleggslitteratur

Betzonich-Wilken, P. (2009). Den neurologiske reduktion ¿ eller når troen på berigelse ender med forarmelse. Kognition & Pædagogik nr. 72, 20-23.

Bøttcher, L. 2004. Børn med anderledes hjerner har også intentioner. Nordiske udkast nr. 2, 2004. S. 45-62. (17 sider) (I kompendium)

Eriksen, E. og Germeten, S. 2012. Barnevern i barnehage og skole. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Hedegaard, M. og Chaiklin, S. 2011. Supporting Children and Schools: A Developmental and Practice-Centered Approach for Professional Practice and Research. I: Daniels, H. og Hedegaard, M. (red.) Vygotsky and Special Needs Education. Rethinking Support for Children and Schools. New York, London: Continuum. S. 86-107. (22 sider)

Kuhmunen, J.M. 2012. Språket er det aller viktigste for barnet. Masteroppgave fra Høgskolen i Finnmark.

Lie, B. 2014. Eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.