| Skriv ut | Lukk vindu |
Praktisk prosjektledelse - årsstudium
Fakta
| Varighet: | 2 År |
| Studiepoeng: | 60 |
| Gradsnavn: | |
| Opptakskrav: | |
| Søknadsfrist: | 15. april. 1.mars for søkere med realkompetanse. |
| Søknadskode: | 186 162 |
Beskrivelse av studiet
Å løse oppgaver gjennom prosjekter får en større plass i offentlig og privat sektor. Praktisk prosjektledelse er et deltidsstudium over to år som kan kombineres med jobb. En slik kombinasjon legger til rette for en god vekselvirkning mellom egen jobberfaring og studiets innhold.
Prosjekter er kraftfulle virkemidler for å skape endring og innovasjon. Studiet gir kompetanse i ulike og til dels motsetningsfylte ferdigheter og kunnskaper. Prosjektledere må skape struktur under komplekse og skiftende betingelser. De må være kreative, ta initiativ, kommunisere klart og samtidig evne å skape, vedlikeholde og lede velfungerende prosjektorganisasjoner.
Studiet i praktisk prosjektledelse består av fire emner med eksamen knyttet til hver av dem.
Prosjektstyring (15 stp):
- En generell innføring i fagfeltet prosjektledelse. Det legges særlig vekt på å gi en innføring i verktøy for prosjektplanlegging - styring - og oppfølging. Emnet vil også gjøre studentene kjent med styring av økonomien i prosjektarbeid.
Kommunikasjon (15 stp):
- Gir studentene opplæring i ulike kommunikasjonsstrategier internt i prosjektorganisasjonen, og utad i forhold til sentrale interessenter og media. Emnet vil gi en innføring i blant annet mediehåndtering, presentasjonsteknikker og møteledelse.
Ledelse av prosjekt (15 stp)
- Setter særlig fokus på prosjektlederrollen. Denne rollen skiller seg fra tradisjonelle lederposisjoner. De har et synlig ansvar for resultatet, men også færre regler og rutiner å støtte seg på enn mange linjeledere har. Mange er uerfarne i lederroller, samtidig som de ikke oppfattes som ledere blant sine kolleger. Emnet gir innføring i virkningsfulle verktøy som kan anvendes for å fylle prosjektlederrollen på en god måte.
Praktisk prosjekt (15 stp):
- Den avsluttende delen av studiet. Her fordyper studentene seg i felleskap for å løse et praktisk prosjekt. Prosjektoppdragene vil bli definert av høgskolen i samarbeid med aktører i næringsliv, offentlig sektor eller frivillige organisasjoner. Emnet bidrar til egenutvikling og bevisstgjøring sammen med andre prosjektmedarbeidere.
Oppbygging av studiet
| 10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. sem. (høst) | BED-2108 Prosjektstyring - 15 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
| 2. sem. (vår) | BED-2119 Kommunikasjon - 15 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
| 3. sem. (høst) | BED-2109 Ledelse av prosjekt - 15 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
| 4. sem. (vår) | BED-2120 Praktisk prosjekt - 15 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
Hva lærer du?
Kandidaten skal etter fullført og bestått studieprogram ha følgende kvalifikasjoner:
Kunnskaper
En student som har fullført 60 studiepoeng i praktisk prosjektledelse har kunnskap om prosjektformens egenart, utvikling og plass i samfunnet. Videre har studenten inngående kunnskap om hvordan ulike prosjektverktøy anvendes for å starte, planlegge, gjennomføre og avslutte et prosjekt., inkludert relevante ledelses og kommunikasjonsteorier og prinsipper og verktøy for teamutvikling og kommunikasjon internt og eksternt. Studenten har i tillegg kjennskap til grunnleggende prinsipper for budsjettering og økonomistyring i et prosjekt.
Ferdigheter
En student som har fullført 60 studiepoeng i praktisk prosjektledelse skal kunne beherske de ulike prosjektverktøyene og anvende disse i ulike kontekster i privat og offentlig sektor. Studenten har i tillegg kompetanse i å lede prosjektgrupper ved bruk av praktiske kommunikasjonstiltak og bruk av kreative prosesser. I tillegg behersker studenten konfliktløsning og ivaretakelse av arbeidsmiljørelaterte problemstillinger.
Generell kompetanse
En student som har fullført 60 studiepoeng i prosjektledelse skal ha innsikt i relevante faglige og yrkesetiske utfordringer knyttet til styring og ledelse av mennesker i prosjekt. Studenten skal være i stand til å kritisk vurdere prosjektfaglige og etiske problemstillinger og ta beslutninger knyttet til bruk av verktøy og ressurser, herunder ledelse av menneskelige ressurser, for å løse disse. Studenten skal videre kunne anvende prosjektteori i en kombinasjon med praktisk prosjektarbeid.
Undervisning og eksamen
Praktisk prosjektledelse tilstreber å gi studentene en mest mulig komplett læringsopplevelse. Vi gjør dette gjennom erfaringsnære undervisningsopplegg. Undervisningen omfatter både fysiske og digitale samlinger, og kombinerer ulike undervisningsformer som forelesninger, øvelser og prosjektoppgaver der studentene samarbeider om å løse oppgaver.
Avgjørende for læringsutbyttet er en god sosial ramme der studenter og faglærere blir kjent med hverandre gjennom prosjektoppgaver og sosiale arrangementer. Læringsressurser tilgjengeliggjøres i Canvas, som er emnenes digitale klasserom.