Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2016
PSY-2584 Helsepsykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på profesjonsstudiet i psykologi og kan derfor ikke tas som enkeltemne.
Alle kurs og eksamener i foregående studieår må være beståtte.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
- Vurdere hvordan psykiske og somatiske helseproblemer kan forebygges, og med hvilke midler man kan nå ulike målsettinger for bedre helse i en gitt befolkning.
- Forklare helsepsykologiens ståsted i skjæringspunktet mellom psykologi og medisinske fag.
- Analysere implikasjonene av, og å komme med løsningsforslag på helseproblemer i en befolkning. Dette innebærer å foreslå studier for å forstå hva problemet består i, hvilken atferd som er relatert til problemet, hvilke målgrupper problemet eksisterer i, og med utgangspunkt i psykologiske teorier, kunne si noe hvilke underliggende mekanismer og motiver som influerer atferden.
- Kritisk vurdere helseforskning (eks. review, meta-analyser) om hvilke tiltak som har effekt.
- Vurdere hvilke helseforhold som kan påvirkes med hvilke midler, og foreslå metoder for gjennomføring av tiltaket/intervensjonen.
- Forklare hvordan helsepsykologer kan inngå i tverrfaglige team (eks. kommunale tiltak, eller sykehusmiljø), og demonstrere hvordan helsepsykologisk og klinisk kunnskap kan kombineres i praktisk helseforebyggende arbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen i helsepsykologi gjennomføres dels som ordinære forelesninger, og dels som forelesninger hvor studenter underviser medstudenter. Vi kaller disse siste forelesningene mini-forelesninger. Ved kursstart velger studentene hvilket tema de vil forelese over fra aktuelt pensum eller kasuistiske oppgaver. En til to studenter kan forelese over samme tema. Hvis for mange studenter ønsker det samme temaet vil faglærer foreta ett valg. Hver studentgruppe formulerer to eksamensspørsmål til faglærer fra temaet de foreleser over. Inntil halvparten av skoleeksamensspørsmålene hentes fra disse.
Studenter kan også velge å presentere for hverandre løsninger til oppgitte kasuistiske problemstillinger knyttet til pensum/faglitteraturen. Studentenes presentasjon av fagstoff fra et bokkapittel eller et oppgitt kasus, drøftes i plenum sammen med faglærer. Det er obligatorisk at studentene gir en presentasjon i løpet av kurset. Dette stiller krav til aktivt arbeid med fagstoffet, studenten må vurdere hva vesentlige bidrag er, og bidra til å drøfte hva det vitenskapelige grunnlaget for helsepsykologisk evidensbasert kunnskap er.
All undervisning er relevant for studentenes utvikling som kyndige yrkesutøvere. Dermed oppfordres studentene til å delta aktivt i all undervisning som tilbys.
Eksamen
Arbeidskrav: Alle studentene skal gi én presentasjon for hverandre i form av en mini-forelesning fra ett bokkapittel/undervisningstema, eller presentere en helsepsykologisk kasusoppgave oppgitt av faglærer. Dette gjøres fortrinnsvis i grupper med inntil to studenter. Det er obligatorisk å møte til alle disse mini-forelesningene som studentene holder for hverandre. Til hver presentasjon får også 3-4 studenter i oppgave å formulere spørsmål til diskusjon i etterkant av forelesningen.
Eksamen: Langsvarsvarianten (4 timer). Karakterskala A - F. Det tilbys kontinueringseksamen i påfølgende semester ved karakteren F.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Pensumbok: Taylor, S. E. (2012). Health psychology. 8th ed. New York: McGraw-Hill.
Enkeltkapitler/artikler: Luthar, S. S. (2006). Resilience in development: A synthesis of research across five decades. In D. J. Cohen & D. Cicchetti. Developmental psychopathology, vol. 3: Risk, disorder, and adaptation (pp. 739-795). Hoboken, US: John Wiley & Sons Inc, 2nd ed.
++ I tillegg kommer et par andre utvalgte kapitler fra andre kilder som distribueres underveis i kurset.