Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2016

PED-1016 Spesialpedagogisk samarbeid - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk på studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Innhold

Studentene vil få en innføring i ulike samarbeidsformer - tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid, samarbeid mellom barnehage og skole, samt samarbeid om identifisering og tiltak av spesialpedagogisk hjelp for barn i barnehage og skole. Emnet gir også en innføring i samarbeid med foreldre til barn med spesialpedagogiske behov, samt innblikk i samarbeid ved situasjoner der en er bekymret for et barn. Det gis også kunnskap om aktuelle samarbeidspartnere som PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste), barnevern og helsestasjon/skolehelsetjenesten.

Søknadsfrist

1. desember.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper: Ex.phil., Ex. fac. og PED-0001 Innføring i pedagogikk.

Søknadskode: 9199 - enkeltemner lavere nivå.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten vil få kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten bør kunne:

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i vårsemesteret.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:


Eksamen består av:

En 6 timers individuell digital eksamen.

Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F regnes som stryk/ikke bestått.


Dato for eksamen

Skriftlig 14.03.2016

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

LITTERATURLISTE PED-1016 SPESIALPEDAGOGISK SAMARBEID

Bunkholdt, V. og Sandbæk, M. 2008. Barnevernlovgivningen. I V. Bunkholt og M. Sandbæk. Praktisk barnevernsarbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-38345-6 (s. 30 ¿ 43)(12 s)

Kristiansen, A. 2008. Tillit ¿ hva betyr det for samtalen? I P. Arneberg, J.H. Kjærre og B. Overland (red.) Samtalen i skolen. Oslo: N.W.Damm&Søn. ISBN 82-04-09424-8 (s. 31 ¿ 42)(12 s)

Glaser, V. 2013. Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. (155 s)

Eller (her kan studentene velge mellom Glaser og Samnøy, den ene boken er rettet mot barnehagen og den andre mot skolen).

Samnøy, S. 2015. På samme lag. Samarbeid mellom hjem og skole. Oslo: Gyldendal Akademisk. (133 s)

Glavin, K. og Erdal, B. 2013. Tverrfaglig samarbeid i praksis. Til beste for barn og unge. Oslo: Kommuneforlaget.Kapittel 1, 2, 3, 9 og vedlegg (139 s)

Nilsen, S. 2015. Planleggingsarbeid i spesialundervisning. I Buli-Holmberg, J., Nilsen, S. og Skogen, K. Kultur for tilpasset opplæring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41899-1 (s. 108 ¿ 131) (23 s)

Nilsen, V. og Vogt, A. 2008. Samarbeid om behandling eller tiltak. I Haugen, R. (red) Barn og unges læringsmiljø 3 ¿ med vekt på sosiale og emosjonelle vansker. Kristiansand: Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-198-0 (s. 272 ¿ 304) (32 s)

Nordahl, T. og Overland, T. 2015. Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner. Oslo: Gyldendal Akademisk. (138 s)

Ravn, B. 2004. Samtale og makt. I P. Arneberg, J.H. Kjærre og B. Overland (red.) Samtalen i skolen. Oslo: N.W.Damm&Søn. ISBN 82-04-09424-8 (s 44 ¿ 60) (17 s)

Solstad, A., Follesø, R. og Mevik, K. 2014. Kort om barnevern. Oslo: Universitetsforlaget. (132 s)

Utdanningsdirektoratet 2014. Veilederen Spesialundervisning. (53 s) Finns i nettutgave på: http://www.udir.no/Regelverk/tidlig-innsats/Veilederene-i-fulltekst/Spesialundervisning/

Utdanningsdirektoratet 2014. Veilederen Spesialpedagogisk hjelp. (21 s) Finns i nettutgave på: http://www.udir.no/Regelverk/tidlig-innsats/Veilederene-i-fulltekst/Spesialpedagogisk-hjelp/

Westergård, E. 2011. Skolens møte med foreldrenes behov. I Midthassel, U.V., Bru, E., Ertesvåg, S. K. og Roland, E (red.). Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01850-8 (s. 34-50) (14 s)

Tillegg.

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova). https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Lov om barnehager (barnehageloven). https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Lov om barneverntjenester (barnevernloven). https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-100