Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2016
DRA-1015 Performance - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet fokuserer på:
- praktisk utprøving av ulike performanceformer
- forholdet mellom hverdag og kunst, identitets- og samfunnstematikk
- performanceteori
- performancehistorie
- performance for og med barn og unge
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter avsluttet emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha
- kunnskaper om forskjellen mellom et verk og en hendelse
- forståelse for performanceprosessen
- grunnleggende kunnskaper om performativitet
- kjennskap til grunnelementene i performance; tid, sted, aktørens kropp og forholdet mellom aktør og publikum
- grunnleggende kunnskaper om vestlig performancekunstens historie og teori
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en performanceprosess
- benytte seg av forskjellige innganger og virkemidler i prosessen
- anvende performanceteori på et grunnleggende nivå i praktisk og skriftlig arbeid
- reflektere i og over egen praksis
Generell kompetanse
Studenten skal
- ha en grunnkompetanse for å kunne lede og gjennomføre en performanceprosess, både for voksne, og barn og unge
- kunne forholde seg kritisk og reflekterende til egen praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før kandidaten kan avlegge eksamen:
- 80 % deltakelse i undervisningen
- skriftlig oppgave på ca. 1500 ord
- et performanceprosjekt
Eksamen:
Muntlig eksamen
Kandidaten skal ha en 20 minutters presentasjon av sitt godkjente performanceprosjekt etterfulgt av en samtale om prosjektet.
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.
Kontinuasjon:
Kontinuasjonseksamen avholde i påfølgende semester.