Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2016
FIL-1017 Feministisk filosofi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
Emnetype
Emnet er teoretisk, valgfritt for studenter på bachelorgradsprogram i filosofi og obligatorisk for studenter på årsstudium i kjønnsstudier. Emnet kan tas som enkeltemne, og passer som støtteemne i andre bachelorgradsprogrammer.
Innhold
Emnet fokuserer på sentrale problemstillinger i feltet feministisk filosofi som inkluderer både vitenskapsteori og normativ teori. Ulike feministiske posisjoner og strategier blir presentert.
Emnet inneholder klassiske feministiske tekster som diskuterer og kritiserer tradisjonell kjønnsrolletenkning, og tekster som viser hvordan kjønn er presentert og problematisert i vestlig filosofisk tradisjon.
Emnet inneholder klassiske feministiske tekster som diskuterer og kritiserer tradisjonell kjønnsrolletenkning, og tekster som viser hvordan kjønn er presentert og problematisert i vestlig filosofisk tradisjon.
Søknadsfrist
1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
- innblikk i ulike feministiske posisjoner, perspektiver og diskusjoner
- innsikt i feministisk kritikk av dominerende vitenskapsteoretiske og praktisk filosofiske tilnærminger
- iunnskap om den nåværende og historiske betydningen av hvordan kjønn og kjønnsroller er problematisert i vestlig filosofisk tenkning.
Ferdigheter
- kunne analysere og problematisere kjønnsdimensjoner i tenkning om vitenskap, kunnskap, etikk og politikk
- kunne analysere og problematisere feministisk kritikk av grunnleggende filosofiske spørsmål.
Kompetanse
- kunne orientere seg i den faglige debatten om feminisme og filosofi, og aktivt bruke kunnskapen sin i diskusjoner og analyser av problemstillinger som omhandler kjønn, kunnskapsproduksjon og likestilling.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Det gis 12-14 forelesninger/ seminarer over et semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med sluttevaluering. Evalueringen foretas enten muntlig eller skriftlig. Evalueringen gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med sluttevaluering. Evalueringen foretas enten muntlig eller skriftlig. Evalueringen gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Eksamen
Arbeidskrav:
Studentene må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave som normalt er et skriftlig arbeid på 3-4 sider (1200-1600 ord). Oppgaven må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Eksamen/vurdering:
En hjemmeeksamen (essay) på 6-8 sider (2400-3200 ord) med gitt oppgavetekst og en muntlig eksamen. Oppgaven for hjemmeeksamen utleveres til angitt tidspunkt med 7 dagers innleveringsfrist.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Kontinuasjonseksamen tilbys påfølgende semester ved karakteren F.
Studentene må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave som normalt er et skriftlig arbeid på 3-4 sider (1200-1600 ord). Oppgaven må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Eksamen/vurdering:
En hjemmeeksamen (essay) på 6-8 sider (2400-3200 ord) med gitt oppgavetekst og en muntlig eksamen. Oppgaven for hjemmeeksamen utleveres til angitt tidspunkt med 7 dagers innleveringsfrist.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Kontinuasjonseksamen tilbys påfølgende semester ved karakteren F.
Pensum
Hovedbok: Jennifer Mather Saul, Feminism: Issues and Arguments, 2003: Oxford University Press.
Utvalgte tekster fra Ann E. Cudd and Robin O. Andreasen (eds.), Feminist Theory: A Philosophical Anthology, 2005: Blackwell.