Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2015

VID-6053 MatematikkMOOC - Matematikk (1-7) - del 1 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Videreutdanning. Emnet er forbeholdt studenter som tar 30 studiepoeng MatematikkMOOC - Matematikk 2 1-7.

Innhold

Faglig innhold

Utforsking, resonnering og argumentasjon kjennetegner matematikkfaget, det er også viktige aspekter ved matematikklæring. I følge Kunnskapsløftet skal opplæring i matematikk veksle mellom utforskende, lekende, kreative og problemløsende aktiviteter og ferdighetstrening, og innholdet i studiet vil gjenspeile dette.

I dette emnet vil det jobbes med å få undervisningskunnskap knyttet til de tre hovedtemaene Læring og undervisning, Fra heltall til brøk og Teknologi i matematikkfaget.


Søknadsfrist

15.mars 2015 på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Opptakskrav

Matematikk 1 fra fullført lærerutdanning.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

Studenten

Ferdigheter:

Kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte studie av pensumlitteratur og introduksjonsvideoer, besvarelse av arbeidskrav, diskusjoner i kollokviegrupper på videomøter, digitale tester og praksisoppdrag. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner i videomøtene og nettforum.

Kvalitetssikring av emnet: Vil bli gitt i form av spørreundersøkelse på læringsplattformen ved studieslutt.


Eksamen

Emnet inneholder flere typer studieaktivitet, som er delt inn i 3 typer arbeidskrav; Oppgaver, Mindre arbeidskrav og Større arbeidskrav.

Oppgaver er f.eks. quizzer og foruminnlegg - som må gjøres for å få bestått. Krav om minimum 80% deltagelse i kollokviegruppens videomøter pr. emne (totalt 7-8).

Mindre arbeidskrav i hver modul (1-2 pr. modul, totalt 10-11). Arbeider som skal innleveres for veiledning (bl.a. refleksjonstekst, undervisningsopplegg/- aktivitet, videoopptak av undervisningssekvens, delta i hverandrevurdering). 2 av disse skal studenten velge som elementer i eksamensmappe.

Større arbeidskrav til hvert emne (totalt 3), der studenten skal vise tilegnet kunnskap gjennom kurset. Innleveres for veiledning i form av tekst. 2 av disse skal studenten velge som elementer i eksamensmappe.

I tillegg må studenten bestå en hovedquiz pr. kurs (totalt 3), som sammen med et større arbeidskrav avslutter hver del.

Eksamen og vurdering

Mappeeksamen, basert på 2 valgfrie større arbeidskrav og 2 mindre arbeidskrav (modulnivå) som studenten velger fra tidligere utførte og veiledede arbeidskrav.

Vurderes med bokstavkarakterer (A-F)

Studenten har kontinuasjonsadgang hvis betingelsene for levering av eksamensmappen er oppfylt.


Pensum

http://matematikkmooc.no/http://matematikkmooc.no/

matematikkmooc.no

 

Pensumliste MatematikkMOOC

Matematikk 2, for 1. - 7. trinn

30 studiepoeng

2015/2016

 

Hovedbøker:

mathematics: teaching developmentally (8th ed). Essex: Pearson.

Forlag AS.

Det anbefales å anskaffe hovedbøkene før kursoppstart.

 

Digitale kompendier: Litteraturen utenom hovedbøkene vil ved oppstart tilbys gjennom digitale

kompendier og/eller digitale lenker.

Pensum fordelt på de ulike kursene.