Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2016
BED-1004 Markedsføring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)
Hva lærer du
Når kurset er avsluttet skal studentene ha tilegnet seg kunnskap om sentrale modeller og begreper i faget. Studentene skal også ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne bidra i bedriftens markedsarbeid, noe som innebærer at de skal kunne utvikle en enkel markedsplan for en mindre bedrift. Kurset krever at studenten jobber både selvstendig (selvstudie og forelesninger) og i gruppe. Begge deler er viktig for studentens læringsprosess.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner og samfunn.
- Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
- Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
- Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
- Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
- Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
- Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for bedriftens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.
Ferdigheter:
- Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
- Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil øke organisasjonens måloppnåelse.
- Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
- Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
- Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.
- Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for bedriften, miljøet, forbrukeren og samfunnet.
- Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene bedriften står overfor.
- Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring markedsføring i bedriften.
- Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
- Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid. Arbeidene kan både skje i grupper og individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret.
Arbeidskravet må være godkjent (ståkarakter) for å få avlegge eksamen i emnet.
Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Eksamensform:
4 timers individuell skriftlig eksamen (teller 100 %). Bokstavkarakterer A-E, der F er stryk.
Skriftlig eksamen avholdes ved Campus Tromsø. Etter søknad kan det vurderes om eksamen kan avholdes ved andre studiesteder. I utgangspunktet må det være minimum ti kandidater ved annet studiested før eksamen ved annet studiested vurderes.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen består av en skriftlig skoleeksamen (teller 100 %). For å få avlegge kontinuasjonseksamen i emnet er det en forutsetning at den gruppebaserte semesteroppgaven er bestått. Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested som administrerer emnet
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.