Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2016
STV-3034 Lederskap i offentlig sektor - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Det kreves utdanning tilsvarende bachelorgrad, evt. den tidligere cand.mag.-graden, samt to års relevant yrkeserfaring. Det stilles et faglig minstekrav på karakteren C, eller 2.7 på eldre karakterskala, beregnet som gjennomsnitt av de emnene som utgjør graden. I opptaksgrunnlag der det er brukt andre karaktersystem og skalering enn ovennevnte, skal det stipuleres et rimelig karakternivå på bakgrunn av opptaksgrunnlaget. Med relevant yrkeserfaring menes ledererfaring, erfaring fra særlig ansvarsfulle stillinger fra offentlig eller privat virksomhet, eller annen erfaring som vurderes relevant for studiet.
Vi gjør oppmerksom på at arbeidsattest som dokumenterer yrkeserfaring skal inneholde startdato og sluttdato for arbeidsperioden og hvor stort omfang stillinga hadde, i timer per uke eller i stillingsprosent. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med attest fra Skatteetaten og foretaksregister.
Søknadskode 5004 - enkeltemne.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- klassiske og nyere lederskapstilnærminger
- forholdet mellom administrasjon og politikk
- lederautoritet og makt i offentlige organisasjoner
- ulike lederroller og lederen som beslutningstaker
- service-management i offentlig sektor
- strategisk ledelse i offentlig sektor
- lederes øvrige styrings- og kontrollsystemer som lønns- og personalsystemer og
Økonomistyringssystemer
Ferdigheter
Studenten kan:
- ivareta ulike lederfunksjoner som veiledning, utvikling av medarbeidere, utforme
organisasjonen og anvende ulike styringsverktøy.
Kompetanse
- kunne inneha lederstillinger på alle nivåer i offentlig sektor og se sammenhenger mellom ulike former for lederskap og effekter av disse både internt og eksternt.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Samlet undervisningstid er på inntil 40 timer. Emnet vil ha variasjon i undervisningsformer, som fysiske samlinger, IKT-støttet undervisning, arbeid i digitalt klasserom og selvstudier. Det vil bli lagt vekt på å utnytte deltakernes erfaringer og skape nettverk.
For å sikre at de beskrevne læringsmål nås, legges det opp til aktiv deltagelse fra studentenes side, med individuelle presentasjoner, gruppearbeid og deltagelse i plenumsdiskusjoner.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Det gis en oppgave som er relevant for emnets overordnede tema. Arbeidet med oppgaven og besvarelsens form kan variere. For eksempel kan oppgaven løses i grupper med påfølgende besvarelser i form av presentasjoner og diskusjoner på samlingene. Oppgaven kan også være en individuell besvarelse på inntil 3000 ord. Besvarelsen skal leveres etter avtale med faglærer. Arbeidskravet vurderes av faglærer.
Eksamen består av:
En hjemmeeksamen (individuell oppgave) med et omfang på inntil 4000 ord. Oppgaven gis på siste dag på siste samling, med 4 ukers innleveringsfrist. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på inntil 5000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
PENSUM STV-3034 Lederroller og lederfunksjoner i offentlig sektor (20 stp), vår 2016.
Bøker:
Arnulf, J. K. (2012). Hva er ledelse. Oslo: Universitetsforlaget. (150 sider).
Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P. G., & Røvik, K. A. (2015). Organisasjonsteori for
offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5, 6. (50 sider).
Grimsøe, R. E. (2015). Personaladministrasjon. Teori og praksis. Oslo: Gyldendal
Akademisk. (444 sider).
Jacobsen, D. I., & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen:
Fagbokforlaget. Kap: 5, 9, 12. (110 sider).
Jacobsen, D. I. (1997). Administrasjonens makt. Om forholdet mellom politikk og
administrasjon. Bergen: Fagbokforlaget. (240 sider).
Kirkhaug, R. (2015). Lederskap. Person og funksjon. Oslo: Universitetsforlaget. (197 sider).
Knudsen, H., & Flåten, B-T. (2014). Strategisk ledelse. Oslo: Gyldendal Damm Akademisk.
Kap: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 17, 18 (300 sider).
Rønning, R., Brochs-Haukedal, W., & Matthiesen S. B. (red.) (2013). Livet som leder.
Lederundersøkelsen 3.0. Bergen: Fagbokforlaget. Kap: 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 14,
15, 17, 18. (265 sider).
Torsteinsen, H. (red.) (2012). Resultatkommunen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6, 7, 8, 9,
12, 13, 14. (112 sider).
(Gul merking: Bøker som også var pensum på stv-3033)
Artikler i kompendium/utlagt i Fronter:
Kirkhaug, R., & Mikalsen, K. M. (2009). Coping with autonomy. Antecedents of interaction
between bureaucrats and politicians. Public Management Review, 11, 2, 137-154. (20
sider).
Mumford, T. V. et al. (2007). The leadership skills strataplex: Leadership skill requirements
across organizational levels. Leadership Quarterly, 18, 154-166. (20 sider)
Andre artikler vil kunne bli lagt ut.