Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2015
HEL-0700 Felleskurs Helsefakultetet - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet inngår i første år på bachelorprogrammene for bioingeniør, ergoterapi, farmasi, fysioterapi, radiografi, sykepleie og tannpleie, samt medisinerutdanningens og tannlegestudiets første år
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
- et studieforberedende siktemål som gjelder læring i en akademisk kontekst, herunder kritisk kildebruk, skriftlig og muntlig presentasjon av fagstoff
- et felles profesjonsforberedende siktemål som omhandler kunnskap om helsevesenet, etikk, kommunikasjon og andre tema som er felles for helsearbeidere, psykologer og farmasøyter.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
Studieforberedende
- Ta ansvar for, og reflektere over egen læring
- Gi og motta begrunnede og konstruktive tilbakemeldinger
- Finne fram til relevante vitenskapelige publikasjoner ved bruk av bibliotek, databaser og elektroniske søkeverktøy
- Vurdere kildenes troverdighet og egnethet
- Henvise til kilder på troverdig og korrekt måte
- Tilegne seg og presentere fagstoff muntlig og skriftlig på en strukturert måte
Felles profesjonsforberedende
- Eksemplifisere betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid i helsevesenet.
- Gi eksempler på ulike måter å forstå helse og sykdom på.
- Beskrive hvordan helsetjenesten er organisert og finansiert i den norske velferdsstaten eksemplifisert ved et pasientforløp
- Møte enkeltmennesket med bakgrunn i helsefagenes etikk, og kunne reflektere og diskutere etiske utfordringer på institusjons- og systemnivå
- Beskrive likheter og forskjeller mellom kvantitativ og kvalitativ metode
- Redegjøre for ulike kunnskapsformer i helsefag
- Beskrive kulturelle utfordringer, både sett fra pasienten og helsearbeiderens side.
- Kommunisere med medmennesker på en empatisk og respektfull måte
Vise ferdigheter som fremmer kontakt og bidrar konstruktivt til å løse oppgaver
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger og arbeid i digitalt klasserom, samt både fysiske gruppemøter og gruppearbeid på nett. Arbeidet i digitalt klasserom skal gi rom for fordypning og kritisk refleksjon over oppgaver og spørsmål som blir behandlet i forelesningene og lærebøkene.
Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i studiet. Studentene diskuterer og besvarer ulike former for arbeidskrav gjennom hele studiet.
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen med gitt oppgave. Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav:
- Gruppediskusjon og fremlegg på seminar knyttet til temaene kommunikasjon og etikk basert på praksisbesøk og samtale med pasient, eller videoer som ligger i Fronter.
- Skriftlig innlevering akademisk tekstforståelse og akademisk skriving
- Refleksjonsnotat om egen læring i emnet.
Hver student har rett til to forsøk for å få arbeidskravene godkjent uten at det skal få konsekvenser for studieprogresjonen. Ved ikke godkjent eller sykdom knyttet til arbeidskrav, og dersom ikke annet er fastsatt, er studenten selv ansvarlig for å kontakte veileder for å avtale hvordan arbeidskravet skal gjennomføres.