Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2016

STV-1003 Sammenlignende europeisk politikk - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsvitenskap

Emnetype

Emnet er obligatorisk i bachelorstudiet i statsvitenskap og i lektorutdanningen for trinn 8-13 - master, studieretning statsvitenskap. Passer som støtteemne for andre samfunnsfag, jus, fiskerifag og humanistiske fag. Emnet kan tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

STATSV-103 Internasjonal politikk og komparativ politikk 10 stp

Innhold

Sammenlignende europeisk politikk studerer det politiske systemets utvikling over tid i Europa, med vekt på hva som kan forklare variasjonene landene imellom.

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere grad.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

 

Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
 

Ferdigheter
Studenten kan:
 

Kompetanse
Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Det gis 10 dobbeltimer med forelesning (totalt 20 timer) og 7 dobbeltimer med seminar (totalt 14 timer). Gjennom seminarundervisning får studentene trening i å legge frem faglig stoff.

Eksamen

Eksamen er todelt og består av:

- En hjemmeeksamen på inntil 2.000 ord over oppgitt tema. Skrivefristen er en uke. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på inntil 3.000 ord.

- En 3 timers skoleeksamen.

 

Endelig karakter blir gitt på bakgrunn av en samlet vurdering av hjemmeeksamen og skoleeksamen. Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
 

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.

 

Eksamensformen prøver studentenes evne til selvstendig arbeid med et sentralt tema fra kurset, samt deres faglige skriveferdigheter. Skoleeksamen gjør det mulig å ytterligere etterprøve studentenes tilegnelse og forståelse av pensum, samt deres evne til å drøfte dette faglig.


Pensum

Pensum STV-1003 våren 2016


Heidar, K., Berntzen, E. og Bakke, E. (2008): Politikk i Europa - Partier, Regjeringsmakt, Styreform. Oslo. Universitetsforlaget. (377 s).

Aarebrot, F. og Evjen, K. (2014): Land, makt og følelser ¿ stats- og nasjonsbygging. Bergen. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke. (381 s).

 

Bartolini, S. (2006): «A Comparative Political Approach to the EU Formation». Oslo. Arena. (30 s). ARENA Working Paper 4/2006. Lastes ned fra ARENA: http://www.sv.uio.no/arena/english/research/publications/arena-publications/workingpapers/working-papers2006/wp06_04.xml

 

Habermas, J. (2014) ¿Democracy in Europe: Why the Development of the European Union into a Transnational Democracy is Necessary and How it is Possible¿. Oslo. Arena. (20s.). ARENA Working Paper 13-14/2014. Lastes ned fra ARENA: http://www.sv.uio.no/arena/english/research/publications/arena-publications/workingpapers/working-papers2014/wp13-14.xml

 

Cooper, I. (2015) ¿The Nordic Parliaments¿ Approaches to the EU: Strategic Coordinator, Comprehensive Scrutinizer, Reluctant Cooperator and Outside-Insider¿. Oslo. Arena. (29 s.). ARENA Working Paper 1/2015. Lastes ned fra ARENA: http://www.sv.uio.no/arena/english/research/publications/arena-publications/workingpapers/working-papers2015/wp1-15.xml

 

Grande, E og Hutter, S. (2016) ¿Beyond authority transfer: explaining the politicization of Europe¿. (20 s.). West European Politics 39, 1. Lastes ned fra DOI: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01402382.2015.1081504

 

Baglioni, S og Hurrelmann, A. (2016) ¿The Eurozone crisis and citizen engagement in EU affairs¿. (20 s.). West European Politics 39, 1. Lastes ned fra DOI: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01402382.2015.1081507