Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2016
SPL-2009 Kommunikativ planlegging - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper: God beherskelse av engelsk i tillegg til norsk.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- økt kunnskap og forståelse for planlegging som en kompleks kommunikativ prosess gjennom tilegnelse av det teorigrunnlag kommunikativ planlegging hviler på.
Ferdigheter:
- ha ferdigheter i å planlegge, designe og lede en samarbeidsprosess.
Kompetanse:
- være kompetent til å analysere kommunikative prosesser og utøve kommunikativ planlegging i praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Det er vanligvis mulig å besvare eksamen på norsk, svensk og dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller engelsk oppgavetekst rettes til Institutt for sosiologi, samfunnsplanlegging og statsvitenskap. Om bruk av målform i eksamensoppgaver, se § 12 i Forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø.
Undervisning
8 doble forelesninger samt 8 timer workshop. Minimum 4 timer seminar.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk workshop over 8 timer, samt etterarbeid.
- Presentasjon av litteratur på seminar.
Arbeidskravene vurderes av faglærer som godkjent / ikke godkjent.
Eksamen består av:
Hjemmeeksamen med gitt oppgavetekst på 10 sider (3500- 4000 ord). Varighet: 7 dager.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Bøker:
Amdam, R. (2011). Planlegging og prosessleiing. Korleis lykkast i utviklingsarbeid. Samlaget. Oslo. 234 s.
Innes, J. E. & Booher, D. E. (2010) Planning with Complexity. An introduction to collaborative rationality for the public sector. London: Routledge. 236 s.
Artikler tilgjengelig i Fronter:
A. Agger: Kommunikativ planlægningsteori - nye idealer for borgernes rolle i planleggingen. I: Anne Jenssen et al: Planlægning i teori og praksis ¿ et tverrfaglig perspektiv. Roskilde Universitetsforlag. 2007. 16 s.
S. R. Arnstein: The ladder of citizen participation. Journal of American Planning Association 35 (4):216-224, 1969. 9 s.
E. O. Eriksen: Kommunikativ rasjonalitet. I E. O. Eriksen 1993; Den offentlige dimensjon. Oslo: Tano, s. 27- 46. 20. s.
Forester, J. (2006) Making participation work when interests conflict. Moving from facilitation Dialogue and Moderating Debate to Mediating Negotiations. Journal of the American Planning Association, Vol 72, no 4, pp 447-456. 9 s.
P. Healey: Institutionalist Analyses, Communicative Planning and Shaping Places. Journal of Planning Education and research 19:111-121. 1999. 11 s.
L. Susskind: Arguing, bargaining and getting agreement. Moran, M et al. eds. Handbook of Public Policy. Oxford: Oxford University Press, 2006, 26 s.
K.A.Harvold: Planleggingens kommunikative vending: Nytt paradigme eller gammel debatt? Norsk Statsvitenskapelig tidsskrift. 4/2002. s. 356-378. 22 s.
P.M. Guirk; Situating communicative planning theory: context, power, and Knowledge. Environment and planning, 2001 vol 33. s. 195-217. 23 s.
M Huxley & Oren Yiftachel: New Paradigm or Old Myopia? Unsettling the Communicative Turn in Planning Theory. Journal of Planning Education and Research 19 (2000) s. 333-342. 12 s.
K. Umemoto: Walking in Another¿s Shoes. Epistemological Challenges in Participatory Planning. Journal of Planning Education and Research 21 (2001) 17-31. 25 s.
Anbefalt tilleggslitteratur
Asle Farner: Verksted som verktøy. Å planlegge og lede workshops.