Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2015
IDR-3911 Læring, opplevelse og natur - 15 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet er forbeholdt masterstudenter i idrettsvitenskap og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
- Læringsteorier
- Motivasjon og læring
- Opplevelsesfenomener
- Opplevelsespedagogikk
- Natur som læringsarena: læring om, i og gjennom natur
Hva lærer du
Kunnskaper
- Ha kunnskap om ulike teorier og dimensjoner om læring.
- Ha kunnskap om motivasjonsteorier i forhold til læring, mestring og prestasjon.
- Ha kunnskap om ulike former for opplevelse, spesielt naturopplevelse.
- Ha innsikt i opplevelsens ulike sider og vitenskapelige forståelser.
- Ha innsikt i opplevelsens betydning for læring.
- Ha innsikt i naturen som lærings- og utviklingsarena.
Ferdigheter
- Kunne analysere og kritisk vurdere tekster om naturforståelse, natursyn og tilhørende myter og ideologier.
- Kunne vurdere og kritisk reflektere over ulike nytelses- og mestringsformer i forhold til natur.
- Kritisk kunne vurdere og reflektere over ulike forståelser av opplevelse.
- Kunne redegjøre for læringsaktiviteter i og med natur
- Kunne redegjøre for læring for, om og gjennom kropp.
Generell kompetanse
- Ha utviklet en dypere forståelse for friluftslivets betydning for læring og dannelse.
- Ha utviklet forståelse for aktuelle læringsteorier, spesielt med fokus på opplevelse og naturen som læringsarena.
- Kunne bidra i samfunnsdebatter om natur og naturbruk.
- Kritiske kunne reflektere over det moderne "opplevelsessamfunn¿.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen vil hovedsakelig foregå som forelesninger og seminararbeid. Det forutsettes egenarbeid for å lese, analysere og framlegge relevante tekster og artikler.
Eksamen
Arbeidskrav: Fordypning i en selvvalgt problemstilling innenfor ovennevnte innhold som presenteres for studentgruppa. Presentasjonen etterfølges av en diskusjon som ledes av studenten. Presentasjonen og diskusjonsledelse vurderes til godkjent/ ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan levere paper til summativ vurdering.
Eksamen: Skriftlig innlevering av et paper med selvvalgt problemstilling (se formativ vurdering).
Det benyttes bokstavkarakterer gradert fra A til F hvor kravet til bestått er E eller bedre.
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen.