Skriv ut Lukk vindu


 

Ledelse, innovasjon og marked - master

Fakta

Varighet:2 År
Studiepoeng:120
Gradsnavn:Master i ledelse, innovasjon og marked
Opptakskrav:Bachelorgrad i økonomisk-administrative fag
Søknadsfrist:15. april
Søknadskode:6004

Beskrivelse av studiet

Masterstudiet i innovasjonsledelse og marked skal utdanne kandidater som kan jobbe strategisk og operativt med markedsføring og innovasjon, lede omstillingsprosesser i en organisasjon, samt jobbe innen forskningsfeltet knyttet til innovasjonsledelse og markedsføring. Studiet bygger på bachelorstudiet i ledelse, innovasjon og marked og andre tilsvarende økonomisk-administrative studier. I masterstudiet vil studentene få inngående kjennskap til teorier og metoder innenfor mer avgrensede fagområder enn i bachelorstudiet, og tema som digitalisering og bærekraft vil få særlig oppmerksomhet. I studiet vil det i tillegg legges stor vekt på praktisk anvendelse av opparbeidet kunnskap.

Studiet teller totalt 120 studiepoeng. Første semester består av en felles blokk på 30 studiepoeng og omfatter ett emne i hver av programmets kjerneelementer, henholdsvis ledelse, innovasjon og markedsføring. De resterende delene av studiet består av 70 studiepoeng innenfor valgt fordypning, og omfatter blant annet forskningsmetode på 10studiepoeng og en masteroppgave på 30 studiepoeng. Valgemner utgjør 20 studiepoeng.

Studenter kan velge fordypning innen markedsføring eller innovasjonsledelse:

Markedsføring

Fordypning i markedsføring vil gi deg ferdighetene til å utvikle markedsføringsstrategier og kompetansen til å lede strategiske prosesser i organisasjoner. Dette gjør deg i stand til å forme fremtidsrettede bedrifter som skaper verdi for kundene og holder seg lønnsomme selv når markedene er i kontinuerlig endring. Du vil blant annet lære om markedsstrategi, tjenestemarkedsføring og internasjonal markedsføring.

Innovasjonsledelse

Fordypning i innovasjonsledelse retter seg mot å utvikle robuste virksomheter som preges av evne til innovasjon. Innovasjon er en drivende kraft i utviklingen av alle typer organisasjoner, fra småbedrifter til store offentlige virksomheter. Det er også av stor betydning i møte med endringsdrivere som digitalisering og bærekraft. Du vil få ferdigheter innenfor utvikling av ny virksomhet og innenfor områder som organisasjonsdesign og implementering, bærekraftig prosjektledelse og lederutøvelse i etablerte organisasjoner.


Oppbygging av studiet

Studieplan
10 stp. 10 stp. 10 stp.
1. sem. (høst) BED-3003 Økonomisk psykologi: Analyse av konsumentmarkeder - 10 stp. BED-3011 Forskningsdesign og metodevalg - 10 stp. BED-3074 Ledelse og virksomhetsstyring - 10 stp.
2. sem. (vår)

Hva lærer du?

Kandidatene skal ved studiets slutt ha avansert og inngående kunnskap om relevante teorier, metoder, begreper og vitenskapelige tilnærmingsmåter innen fagområdene innovasjonsledelse og markedsføring. De som fullfører studiet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i generell kompetanse, kunnskaper og ferdigheter:


Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisning og eksamen

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer, øvelser, veiledning og selvstendig arbeid med prosjektoppgaver.

Eksamen varierer mellom skoleeksamen, hjemmeeksamen og mappevurdering. Eksamensformen er tilpasset emnets art og innhold, og ulike eksamensformer er valgt for å prøve studenter i forskjellige typer kunnskap samt for å gi dem mulighet til å utvikle sin kompetanse i både skriftlig og muntlig presentasjon. De fleste emnene har obligatoriske arbeidskrav, som må være avlagt og godkjent før endelig eksamen i emnet kan leveres.

For vurdering av eksamen benyttes det en karakterskala på 5 trinn fra A-E, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er ikke bestått.

Mulighet for kontinuasjonseksamen vil bli særskilt omtalt i de enkelte emnebeskrivelser

For å nå læringsmålene må studentene forvente å arbeide 40 timer i uken med studiene, inkludert forelesninger, seminarer og selvstudium.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket for emnene som inngår i programmet er hovedsakelig norsk. Litteratur i form av lærebøker og kompendier vil være på engelsk eller norsk. Enkelte emner undervises på engelsk og undervisningsspråk for det enkelte emne står angitt i emnebeskrivelsen

Utveksling

Det er tilrettelagt for utenlandsopphold ved at studentene kan velge å ta ett semester ved utenlandsk institusjon. Det anbefales at dette finner sted i 3. semester. Det er mulig å få innpass for emner fra andre institusjoner som del av de obligatoriske emnene i mastergraden.

Det anbefales at et utenlandsopphold gjennomføres gjennom eksisterende avtaler med instituttets samarbeidspartnere, men andre alternativer kan godkjennes etter vurdering av instituttet. Utenlandsstudier må være forhåndsgodkjent som del av studentenes utdanningsplan. For mer informasjon om dette kan du ta kontakt med en av studiekonsulentene ved Handelshøgskolen


Jobbmuligheter

Mastergraden ledelse, innovasjon og marked gir en helhetlig utdanning innen administrasjonsfag, og gir gode muligheter for både spesialisering og faglig bredde. Studieprogrammet kvalifiserer for stillinger innen ledelse, HRM, innovasjon, markedsføring, forskning, både i det private næringsliv og i offentlig sektor. Arbeidsmarkedet har tradisjonelt vært godt.

Videre studier

Universitetet i Tromsø (UiT) tilbyr organisert forskerutdanning med et omfang på 180 studiepoeng (sp). Doktorgradsstudiet skal være mulig å gjennomføre på tre år effektiv tid og leder fram til PhD-graden i samfunnsvitenskap.