Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2015
PSY-1509 Skriving og tekstarbeid med forskningsrapport II - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Faglig innhold og relevans i studieprogrammet
Kurset gir en trening i vitenskapelig artikkelskriving, og fokuserer på første del av forskningsrapporten som leveres i neste semester (PSY-1510). Kurset tar utgangspunkt i begreper og prinsipper gjennomgått i andre relevante emner. Studentene oppfordres til å friske opp dette stoffet, spesielt:
- Betydningen av skriftlig fremstilling i kommunikasjon av fagstoff i psykologien
- Forståelse av empiriske artikler, med vekt på design, metode og statistisk analyse
- Empiriske artikler: Struktur, formelle krav, kvalitetskrav
- Forholdet mellom problemstilling, design, metode og analyse av data
- Forskningsetiske vurderinger
Orienteringsmøte. Kurset starter med en fellesforelesning. Her orienteres det om forskningsarbeidet og valg av tema/prosjekt.
Om vitenskapelig skriving. Fellesforelesninger gjennomgår viktige momenter i utforming av vitenskapelige rapporter.
Forskningsarbeid. Studenten skal levere et skriftlig arbeid som redegjør for tema og begrunner problemstilling, design og metode (tilsvarende innledning og metodedel i en empirisk artikkel). Arbeidet kan utformes på norsk eller engelsk. Vi anbefaler at flere studenter samarbeider på prosjekter (eks. grupper a 4 studenter), men det skriftlige arbeidet på PSY-1509 bør leveres individuelt.
Tema og veileder velges normalt ut fra forsknings- og undervisningstemaer i studiets første tre semestre. Aktuelle prosjekter som studentene kan knytte seg til bekjentgjøres; studentene oppfordres også til å studere IPS side for forskningsgrupper og de prosjektene disse arbeider med.
Vi anbefaler at studenten(e) varierer temavalg i løpet av de tre første semestrene, slik at man ikke arbeider med samme tema i flere innleverte rapporter.
I samråd med veileder utformes problemstilling, design og metode. Normalt vil valgt tema inngå i veileders prosjektportefølje. Litteratur (artikler, bøker, mm.) brukt i rapporten skal oppgis i referanselisten (typisk 10-15), og valgt litteratur skal reflektere hva vi i dag vet om temaet.
Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på ca. 5-10 s. tekst (tittelside, sammendrag og referanser ikke medregnet; 12 pkt skriftstørrelse, 2,5 cm marger på alle sider, 1 linjeavstand) og utformes ellers i henhold til APA. Arbeidet brukes typisk som forarbeid til forskningsrapporten PSY-1510 som leveres påfølgende semester.
Forskningsdel. Rapporten skal utarbeides ihht en standard APA-struktur med følgende elementer:
- Tittelside med fullstendig tittel, navn på forfatter og veileder
- Egen side med sammendrag (abstract)
- Innledning der prosjektet begrunnes
- Forskningstema og problemstilling?
- Hva viser tidligere forskning om dette?
- Design og metode for undersøkelsen, operasjonalisering(er) og hva som forventes av resultater.
- Metodedel og resultatdel inngår med egne overskrifter, men vil typisk være korte og uferdige
- Referanseliste, der alle kilder sitert i arbeidet tas med
Formidlingsdel. Studenten skal med rapporten vedlegge en kort beskrivelse av prosjektet der tema, problemstilling og begrunnelse for denne angis. Denne beskrivelsen kan være basert på sammendraget i rapporten, men beskrivelsen skal utformes slik at den kan leses av alle uten spesialkunnskaper innenfor feltet.
Hva lærer du
Etter gjennomført kurs skal studenten være i stand til å
- Oppsummere og vurdere eksisterende kunnskap innenfor et forskningsfelt basert på tidligere publisert forskning
- Vurdere utvalgte empiriske artikler med vekt på design, metode og statistisk analyse
- Mestre grunnleggende formelle og strukturelle krav til utforming av vitenskapelige artikler
- Vurdere designvalg og metoder, gitt en problemstilling
- Gjøre forskningsetiske vurderinger av forskningsprosjekter
- Være kjent med publikasjonsprosessen
- Kunne formidle prosjektets problemstilling og begrunnelse for denne på en måte som er forståelig også for ikke-psykologer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på ca. 5-10 s. tekst (tittelside, sammendrag og referanser ikke medregnet; 12 pkt skriftstørrelse, 2,5 cm marger på alle sider, 1 linjeavstand) og utformes ellers i henhold til APA. Arbeidet brukes typisk som forarbeid til forskningsrapporten PSY-1510 som leveres påfølgende semester.
Rapporten vurderes etter karakterskala bestått/ikke bestått. Dersom ikke bestått, gis det kontinuasjonseksamen tidlig i det påfølgende semester.