Skriv ut | Lukk vindu |
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (deltid) - årsstudium
Fakta
Varighet: | 2 År |
Studiepoeng: | 60 |
Gradsnavn: | Ingen |
Opptakskrav: | Se under |
Søknadsfrist: | 15. april |
Søknadskode: | Alta: 5455 Tromsø: 5002 |
Beskrivelse av studiet
Oppbygging av studiet
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. |
---|
Hva lærer du?
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om eget yrkes egenart, utvikling og legitimering i skole og samfunn
- har solid forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag i det helhetlige opplæringsløpet
- har brei kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og
- solid kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kan vurdere behov for HMS-tiltak
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
Undervisning og eksamen
Praktisk-pedagogisk utdanning består av pedagogikk, 30 studiepoeng, yrkesdidaktikk, 30 studiepoeng, og praksis som inngår i pedagogikk og yrkesdidaktikk. Det legges stor vekt på å integrere de tre delene.
Teoridelen av studiet består av fysiske samlinger, nettsamlinger og andre obligatoriske aktiviteter mellom samlingene. De fysiske samlingene utgjør 18 dager i hver del, til sammen 36 dager.
PPU utdanningen skal bære preg av at Troms og Finnmark er en flerkulturell region. Utdanningen legger stor vekt på å gjøre studentene i stand til å utøve læreryrket i et mangfoldig lokalmiljø.
Hovedfokus i del 1 er ledelse av læreprosesser. Her vil studentene få både kunnskap om det formelle grunnlaget for opplæring og teoretisk kunnskap og redskaper som vil gi dem kompetanse i å planlegge, lede og vurdere læring.
I del 2 vil fokus være på skolen i samfunnet og endring og utvikling i et individ og samfunnsperspektiv. Studentene vil få innføring i skolens og da spesielt yrkesutdanningens rolle i samfunnet. Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i praksis og vil få kunnskap om strategier og metoder i skoleutvikling og på den betydning den har for egen utvikling og form samfunnsutviklingen.
I praksisopplæringens første del skal studentene under kyndig veiledning prøve ut sentrale arbeids- og vurderingsformer og få trening i å lede læringsprosesser.
I del to skal studentene videreutvikle sin kompetanse i og lede læringsprosesser og få trening i å planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid.
Det vil bli gitt innføring i samiske barn og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk.
Yrkesetisk kompetanse og danning inngår i alle sider ved lærerarbeidet. Studentene vil få innføring i kravene til lærerens yrkesutøvelse.
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, individuelle studier, læring i grupper og undervisnings- og læringsformer ved hjelp av digitale verktøy.
All undervisning og praksis er obligatorisk.
Se den enkelte emnebeskrivelse.
Studentene vil bli vurdert både i praksis og i profesjonsfaget i hver hoveddel av studiet. Praksis må være bestått før eksamen i profesjonsfaget kan avlegges. Se den enkelte emnebeskrivelse.
Det foretas skikkethetsvurdering av studenter i alle deler av utdanningen, både på universitetet og ved praksisskolen, i henhold til § 1 og 2 i Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering utføres som en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.
Praksis
Det inngår 30 dager praksis i hver del. Praksis skal fordeles på ulike trinn i programområdet. Studenter som er tilsatt i skolen, bør ha minimum 50 % av praksis på annen skole enn egen arbeidsplass eller i en annen klasse. Det skal gjennomføres10 dager praksis på ungdomsskole 1. studieår.
Praksis i del 2 vil ha et særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar og utviklingsarbeid. For ytterligere informasjon, se våre praksissider: https://uit.no/praksis#kapittel_700711