Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2014
PSY-2547 Kognitiv Nevrovitenskap - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Studentene skal etter fullført kurs ha oppnådd følgende læringsmål:
- Kunnskaper og forståelse av grunnleggende kognitive teorier og de forskningstemaer og metoder som er beskrevet under emnets innhold.
- Ferdigheter i forståelse og formidling av forskningsresultater fra primærkilder (artikler).
- Kompetanse i å formulere eksperimentelle undersøkelser av kognitive problemstillinger ved hjelp av tradisjonelle kognitive så vel som moderne nevrovitenskapelige metoder.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det gis til sammen ca.12 forelesninger (hver på to timer) fordelt på de ulike temaene som angitt i kursets timeplan. Forelesningene vil ta utgangspunkt i pensum, men de vil også introdusere studentene for andre perspektiver, beslektede temaer og utvalgte undersøkelser.
Eksamen
5 timers skoleeksamen med essayspørsmål. Vurderes etter karakterskale A-F. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen tidlig i det påfølgende semester.
For å kunne avlegge eksamen kreves fullført og godkjent følgende arbeidskrav:
Presentasjon (i gruppe). Presentasjon av forskning på en kognitiv problemstilling. Studentene jobber i grupper på 4. Hver gruppe får tildelt en artikkel (i Classfronter) og skal ved hjelp av artikkel og pensumbøker lage en egen presentasjon (ca 20 minutter) av temaet for sine medstudenter. Presentasjonen gjøres på presentasjonsseminaret. Etter hver presentasjon blir det spørsmål og diskusjon i opp til 5 minutter. Det gis veiledning i inntil to timer (eller to ganger) per studentgruppe i de tre ukene før presentasjonen. Både deltakelse i seminaret og bidrag med presentasjon kreves for godkjenning av arbeidskravet. Ved sykdom eller annen gyldig grunn kan studenten levere 5-siders essay over det oppgitte temaet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Gazzaniga, M.S., Ivry, R.B., & Mangun, G.R. (2014). Cognitive Neuroscience: The biology of the mind (4 ed.). New York: W.W. Norton. Kapittel ¿3-9, 12 (350 s).
Ward, J. (2010). The student¿s guide to Cognitive Neuroscience (2 ed.). Hove: Psychology Press. Kapittel 1, 3-9, 14 (190 s.).
I tillegg kommer opp til 150s annen tekst og artikler som gjøres tilgjengelig på Classfronter.