Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2014

PSY-2541 Utvikling hos barn og ungdom (0-18 år) - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på profesjonsstudiet i psykologi og kan derfor ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PSY-2541 Barns utvikling (0-12 år) 10 stp

Innhold

Prenatal utvikling, utvikling hos spedbarn, førskolebarn, skolebarn og ungdom. Hovedvekten er på typisk utvikling hos sped- og småbarn. Sentrale temaer i moderne, empirisk basert utviklingspsykologi vil bli gjennomgått. Forhold som fremmer eller hemmer en adekvat utvikling vil bli drøftet.

 


Hva lærer du

Studentene skal ha inngående kjennskap til hovedlinjene i barns psykologiske utvikling. De skal være i stand til selvstendig og kritisk å vurdere utviklingspsykologisk forskning og teori, og å trekke sammenhenger mellom forskning, teori og praktisk anvendelse av kunnskaper.

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Ca. 25 timer forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner.

 


Eksamen

Noe obligatorisk undervisning; obligatorikken gjelder for det enkelte kurs.

Eksamen: Fire timers skriftlig skoleeksamen med besvarelse av tre oppgaver.

Karakterskala A-F. Ved karakteren F gis det kontinuasjonseksamen tidlig i det påfølgende semester.

 

 

 


Dato for eksamen

En skriftlig prøve 24.09.2014

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Bakeman, R. & Quera, V. (2011). Sequential analysis and observational methods for the behavioral sciences. Cambridge: Cambridge University Press. (Kap. 1-4, ca. 50 s.)

 

Siegler, R., DeLoache, J., & Eisenberg, N. (2014). How children develop (4th. ed.). New York: Worth. (Utvalg ca. 400 s.: Kap. 1-6, 10-11).

 

Pluss utvalgte artikler og bokkapitler som legges på Fronter.