Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2014
PSY-2541 Utvikling hos barn og ungdom (0-18 år) - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Prenatal utvikling, utvikling hos spedbarn, førskolebarn, skolebarn og ungdom. Hovedvekten er på typisk utvikling hos sped- og småbarn. Sentrale temaer i moderne, empirisk basert utviklingspsykologi vil bli gjennomgått. Forhold som fremmer eller hemmer en adekvat utvikling vil bli drøftet.
Hva lærer du
Studentene skal ha inngående kjennskap til hovedlinjene i barns psykologiske utvikling. De skal være i stand til selvstendig og kritisk å vurdere utviklingspsykologisk forskning og teori, og å trekke sammenhenger mellom forskning, teori og praktisk anvendelse av kunnskaper.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Ca. 25 timer forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner.
Eksamen
Noe obligatorisk undervisning; obligatorikken gjelder for det enkelte kurs.
Eksamen: Fire timers skriftlig skoleeksamen med besvarelse av tre oppgaver.
Karakterskala A-F. Ved karakteren F gis det kontinuasjonseksamen tidlig i det påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Bakeman, R. & Quera, V. (2011). Sequential analysis and observational methods for the behavioral sciences. Cambridge: Cambridge University Press. (Kap. 1-4, ca. 50 s.)
Siegler, R., DeLoache, J., & Eisenberg, N. (2014). How children develop (4th. ed.). New York: Worth. (Utvalg ca. 400 s.: Kap. 1-6, 10-11).
Pluss utvalgte artikler og bokkapitler som legges på Fronter.