Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2015
IDR-1141 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emne kan tas som enkeltemne
Innhold
Idrettspedagogikk og -psykologi skal bidra til at studentene opparbeider kunnskap om idrett som utviklings-, mestrings- og sosialiseringsarena og som et viktig opplevelses-område for personlighetsutvikling.
Søknadsfrist
1. desember
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Læringsutbytte
Kunnskap om
- ulike lærings- og utviklingsteorier i individuell idrett og idrettsgrupper
- den sanse-motoriske læringsprosessen
- grupper og gruppedynamikk, særlig tilknyttet til idrettsaktiviteter
- motivasjonsteorier og aktivitetsmotiver
- grunnleggende pedagogiske teorier og didaktiske modeller innenfor idrett
- psykologiske egenskaper og mentale ferdigheter som har betydning for mestring og prestasjon
- grunnleggende motivasjonsteorier og positivt læringsklima
- ulike trenerroller, -oppgaver og -funksjoner
Ferdigheter
- evne til å analysere og vurdere aktiviteter ut i fra pedagogiske og psykologiske synspunkter
- evne til en begrunnet tilretteleggelse for fysisk aktivitet ut i fra pedagogiske synspunkter
- evne til å forholde seg i en gruppe og kunne lede en gruppe
- anvende kunnskap om kroppen for målrettet motorisk utvikling og prestasjonsutvikling
- anvende didaktiske modeller, sentrale læringsstrategier og treningsformer i innlærings- og treningssituasjoner
- utviklet evnen og ferdighetsrepertoar for begrunnet tilretteleggelse for idrettsaktivitet ut i fra pedagogiske synspunkter
- utviklet evnen til å forholde seg i og/eller lede en idrettsgruppe
Generell kompetanse
- innsikt i pedagogiske og psykologiske refleksjoner og begrunnelser for å drive fysisk aktiviteter
- innsikt i den betydningen som motorisk utvikling kan ha for hele den menneskelige utviklingen
- oppnådd forståelse for hvordan kunnskap om psykologisk læringsklima og motivasjon kan bidra til forbedret læring innenfor idrett
- betydning av pedagogiske teorier for systematisk planlagt og didaktisk begrunnet lærings- og treningsarbeid i idrett.
- utviklet forståelse for hvordan psykologiske egenskaper kan utvikles og mentale ferdigheter kan læres
- helhetlig kunnskap om og forståelse for kroppens betydning for selv- og personlighetsutvikling
- innsikt i den betydningen som motorisk utvikling har for hele den menneskelige utviklingen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
Emnet er felles for Alta og Tromsø. Deler av undervisningen vil tilrettelegges ved hjelp av teknologi.
Undervisning foregår hovedsakelig som seminararbeid, dvs de ulike delemner blir presentert gjennom en innførende framstilling og deretter utdypet ved felles diskusjoner.
Eksamen
Hver student må i løpet av seminaret forberede og framføre et gitt tema innenfor idrettspedagogikk og et gitt tema innenfor idrettspsykologi. For å kunne avlegge eksamen må arbeidskravene være godkjent.
Fire timers skriftlig skoleeksamen.
Det gis en karakter etter karakterskalaen A - F der A er beste karakter og F er ikke bestått.