Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2014
PED-6316 Veiledning for nyutdanna lærere i skole og barnehage - del 1 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Studiet tar for seg 3 overordnede tema:
- Veiledning som begrep og fagfelt
o Veiledningstradisjoner og -modeller
o Grunnleggende veiledningsferdigheter
- Veiledning for inkludering av nyutdannede i profesjon og på arbeidsplass
- Veiledning i en flerkulturell kontekst.
Opptakskrav
Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.
Hva lærer du
Emnet skal gi formell kompetanse i veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole i tråd med føringene som framgår i rapport initiert av Utdanningsdirektoratet ved oppdragsbrev 33-09 og 51-09.
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha:
- kunnskap om nye lærere/førskolelæreres vilkår og utfordringer i skole og barnehage
- kunnskap om veilederen som støttespiller og utfordrer for nyutdanna lærere og førskolelærere
- kunnskap om ulike veiledningstradisjoner
- kunnskap og forståelse for veiledning og lærere/førskolelæreres profesjonsutvikling
- kunnskap og forståelse av veiledning og ulike utfordringer i en flerkulturell skole-/barnehagekontekst
- kunnskap og forståelse om makt i veiledningsrelasjoner
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- lede veiledningsøkter (individuelt og i grupper)
- utvikle gode system for veiledning av nye lærere på arbeidsplassen
Kompetanse
Studenten skal kunne
- vise evne til, gjennom refleksjon og veiledning, å videreutvikle egen og bidra til andres profesjonsforståelse
- vise evne til, gjennom refleksjon og veiledning, å bidra til utvikling av forståelse for egen og andres kulturelle forutsetninger og identitet
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Emnet organiseres som et delvis nettbasert deltidsstudium over ett år, med minst tre samlinger á to dager og to besøk av veileder fra lærestedet på egen arbeidsplass. Studenten må være veileder for nyutdannede og lede veiledningsaktiviteter for disse i den tida studiet pågår.
Emnet krever aktiv deltagelse i aktiviteter på samlinger og lokalt på egen arbeidsplass/kommune, i studiets nettbaserte undervisning, gjennom utvikling av mappetekster og ved selvstudier.
De pedagogiske arbeidsformene på samlingene er en veksling mellom forelesninger og ulike veiledningsaktiviteter med fokus på utvikling av veiledningskompetanse. Som veileder skal studenten planlegge og lede veiledningsaktivitet for en eller flere nyutdannede på egen arbeidsplass/kommune i studieåret. Dette skal skje i samarbeid med skole-/barnehageeier, skolens og barnehagens ledelse og ekstern veileder fra universitet/høgskole.
Eksamen
Arbeidskrav
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Studenten skal levere en plan for det lokale veiledningsarbeidet før første besøk av ekstern veileder fra universitet/høgskole. Planen skal være forankret lokalt, ta utgangspunkt i arbeidskravene som følger studieplanen og ha et omfang på ca 1,5 sider.
- Gjennomført planlagt veiledning, som dokumenteres ved en reflekterende tekst knyttet til veiledningsplan og gjennomføring.
Veiledningsplan med refleksjonstekst utgjør en av fire tekster som samlet representerer eksamensmappa.
- Deltakelse i minimum 70 % av studiets nettbaserte undervisningstilbud. Øvrige studieaktiviteter er obligatoriske.
Eksamen og vurdering
Eksamen i emnet utgjøres av ei eksamensmappe som består av 4 tekster med et samlet omfang på ca. 20 sider. Tekstene vurderes samlet med en karakter. Se egen informasjon om eksamen.
Karakterskala: bestått/ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen
Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.
Frist for å melde seg til kontinuasjonseksamen er 15. august i høstsemesteret og 15. januar i vårsemesteret