Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2015
BED-2039F Personvern, informasjonssikkerhet og informasjonskvaliteter og regler. - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet skal gi studentene innsikt i personvernrelaterte problem og problemstillinger knyttet til bruk av IKT i helse- og omsorgstjenesten. Videre skal studentene få forståelse for hva informasjonssikkerhet er og hvordan tilstrekkelig sikkerhet oppnås. Studentene skal også ha forståelse for nødvendigheten av kvalitativt god informasjon og hvordan det oppnås. Opptakskrav er utdanning innen helse- og sosialfag eller tilsvarende.
Tematisk oversikt over innholdet:
- Gjennomgang av terminologi og begreper.
- Gjennomgang av pasientens og pårørendes rettigheter i forhold til innsamlet informasjon.
- Gjennomgang av hvordan informasjonsbehandlingen bør/må foregå for å ivareta sikkerheten.
- Gjennomgang av trusler mot personvern og informasjonssikkerhet generelt.
- Etiske aspekter vil bli tatt opp til drøfting i tilknytning til hvert av temaene.
Hva lærer du
Ved fullført emne skal kandidaten
Kunnskap
- Ha kunnskap om begrep som har betydning for bruk av eHelsesystemer.
- Ha kunnskap om pasientenes rettigheter ved behandling av helse- og personopplysninger og forstå konsekvensen av dette.
- Ha kunnskap om betydningen av autorisasjon og utøvelsen av denne som grunnlag for å få tilgang til elektroniske helse- og personopplysninger.
- Ha kunnskap om formålet med opprettelse av helseregistre og faglige og juridiske krav knyttet til bruk av helseregistre.
Ferdigheter
- Kunne gjennomføre tiltak for å ivareta sikkerheten i eHelsesystemer.
- Kunne behandle og plassere ansvar for helse- og personopplysninger i henhold til krav om taushetsplikt og konfidensialitet
- Kunne sikre lovlig og sikker utveksling av pasientinformasjon.
Generell kompetanse
- Ha kunnskap om de viktigste truslene mot personvern og informasjonssikkerhet ved bruk av systemer som behandler sensitive personopplysninger.
- Kunne kvalitsssikre data i eHelsesystemene
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av selvstendig arbeid, gruppearbeid, øvelser og nettbaserte forelesninger og veiledninger. Det selvstendige arbeidet utgjør den viktigste delen, og er en forutsetning for å dra nytte av de øvrige delene. Undervisningen gis i form av interaktiv presentasjon av fagstoff, tilhørende gruppearbeid, diskusjoner og veiledning. Veiledning gis over skolens e-læringsverktøy. Studentene er selv ansvarlig for å avtale veiledning.
Undervisningen er nettbasert og skjer gjennom høgskolens studiestøttesystem/e-læringsplattform ClassFronter eller andre passende media/verktøy.
Se ellers under punktet "læringsformer¿ i studieplanen.
Eksamen
Arbeidskrav
Arbeidskravet består av en obligatorisk oppgave. Oppgaven besvares og innleveres i grupper (kravet om at oppgaven besvares som gruppe kan fravikes i spesielle tilfeller). Oppgaven bekjentgjøres ved oppstart, og leveres inn ved avslutning av emnet. Det settes av tid til veiledning der det er naturlig i læringsprosessen. Det stilles krav om at arbeidet med presentasjonene følger kursprogresjonen. Det stilles krav til deltakelse. Oppgaven må være godkjent for å få framstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen
Hjemmeeksamen (1 dag). Oppgaven besvares og innleveres individuelt eller i grupper. Oppgaven bekjentgjøres ved eksamensdato og klokkeslett, og leveres inn elektronisk i Class Fronter samme dag i henhold til eksamenstid. Vurdering: Bestått/ikke bestått
Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.