Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2015
FYSIO-102-B Kropp og bevegelse i samfunnsperspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter endt emne:
Studenten kan gjøre rede for hvordan kroppen kan forstås fra ulike perspektiver, både som et strukturelt og biologisk system og som et kulturelt, sosialt og personlig uttrykk. Studenten kan analysere bevegelse ut fra disse perspektivene.
Studenten kan forklare hvordan aktivitet og trening virker på kroppen og drøfte treningsbegrepet i lys av ulike måter å forstå kroppen på.
Studenten kan beskrive sammenhenger mellom studiets undervisningsform og veiledning i en terapeutisk relasjon. Studenten kan diskutere begrepet motivasjon knyttet til egen læring.
Studentene kan reflektere over hva som skaper grunnlag for hensiktsmessig og uhensiktsmessig bevegelser.
Studenten kan planlegge og gjennomføre behandlingsopplegg med en gruppe pasienter, og kan gjøre rede for betydningen av motivasjon og veiledning i en terapeutisk relasjon.
Studenten kan forklare teorier om motorisk læring, motorisk utvikling og motorisk kontroll. Studenten kan beskrive hvordan vi kommuniserer via kropp og bevegelse og redegjøre for utviklingspsykologiske teorier.
Studenten kan forklare teorier om postoral kontroll i et livsløpsperspektiv.
Studenten kan redegjøre for de ulike vevstypers funksjon, samt beskrive og beregne mekaniske krefter som virker i kroppens ulike segmenter.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Godkjent arbeidskrav i bevegelsesaktivitet, ett skriftlig arbeidskrav (inntil 3 sider).
Skriftlig individuell hjemmeoppgave over fem dager i vårsemesteret. Ved vurdering av oppgaven benyttes karakterskalaen A-E for bestått og F for ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen i henhold til Universitetets retningslinjer.