Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2014
SVF-8048 Allmennretta forskningsformidling - 3 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Formidling er en av universitetets tre kjerneaktiviteter. Enhver forsker er forpliktet til å søke å presentere sin forskning og sine forskningsresultater til det øvrige samfunnet. Allmennretta formidling skiller seg fra vitenskapelig formidling både i form og innhold. Der den vitenskapelige formidlingen i større grad kan anvende det vitenskapelige språket og forutsette store forkunnskaper hos mottakeren, må den allmennretta formidlingen tilpasse sitt språk og sin form til mottakeren. Allmennretta formidling skjer gjennom en lang rekke ulike kanaler. Det kan være muntlig formidling gjennom foredrag, samtaler og seminarer. Det kan være skriftlig formidling gjennom tidsskrifter, aviser og ulike sosiale media. Og det kan være kontakt med media i form av intervjuer eller samtaler. Gjennomgående er formen mer kortfatta og kravet om å være poengtert sterkere enn i den vitenskapelige formidlingen.
Kurset gir en innføring i de ulike sidene ved allmennretta forskningsformidling. Målsetningen er å skape bevissthet og trygghet hos forskere i møte med media og den allmenne offentligheten. Videre er det et mål å skape en større bevissthet rundt eget forskningsprosjekt, samt evnen til å formulere hva prosjektet handler om i større og mindre sammenhenger.
Opptakskrav
Målgruppa er ph.d.-studenter i humaniora og samfunnsvitenskap (fortrinnsvis HSL-fakultetets egne studenter), men hvis det er ledige plasser, åpnes det opp for ph.d.-studenter også fra andre fakulteter/institusjoner. Opptak skjer etter målgruppe og kategori 1-3 i §10 i ph.d-forskriften:
- Kategori 1: Ph.d.-studenter ved UiT
- Kategori 2: Deltakere på førstelektorprogrammet
- Kategori 3: Ph.d.-studenter ved andre universitet
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- om universitetets og forskerens ansvar for formidling
- om ulike former for allmennretta formidling
Ferdigheter:
- kunne gjenkjenne ulike former for formidlingssjangere
- kunne samtale om forskningen
- kunne presentere forskningen i kort, muntlig form
- kunne presentere forskningen skriftlig i allmennretta medier
Kompetanse:
- Et høyt refleksjonsnivå rundt forskningsformidling
- Evne til å tilpasse sin formidlingsform til konteksten for formidling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Teksten skal tenkes retta mot allmennheten, og således være forståelig for allmennheten. Underveis vil de måtte presentere prosjektet sitt gjennom sosiale media, miniforedrag og i praktisk intervjuøvelse. Deltakelse er obligatorisk (min. 80 % oppmøte). Det vil underveis i emnet gjøres evalueringer av opplegget gjennom enkle evalueringsark og -sesjoner. I tillegg vil det i etterkant av emnet bli gjennomført en større nettbasert evaluering.
Eksamen
Avsluttende eksamen skjer i form av en blogg eller kronikk der et aspekt ved eller et funn fra forskningsprosjektet skal presenteres til allmennheten.
Besvarelsen vurderes som bestått eller ikke bestått. For studenter som får ikke bestått på eksamen vil det være mulig å gjennomføre kontinuasjonseksamen.