Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2014

BED-1008 Medier og kommunikasjon - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir et innblikk i sentrale deler av mediehistorien, tar for seg kommunikasjon som fenomen, gjennomgår ulike mediekanaler, digitale medier, og informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger. I tillegg tar emnet for seg journalistikk og publikumsstudier, og mediekanalenes føringer på politikk, demokrati og globale spørsmål.

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

 

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Hva lærer du

Emnet skal gi studentene grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier og medienes rolle i samfunnet og tilegne seg reflektert forståelse av mediene som kulturelle, sosiale og politiske faktorer i samfunnet og i det enkelte menneskes liv.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og seminarer.

Eksamen

Fire timers skriftlig eksamen (teller 100 %) ved campus Tromsø. Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig skoleeksamen (teller 100 %).

Dato for eksamen

En skriftlig prøve 18.11.2014

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Pensumlitteratur oppgis i Fronter ved semesterstart eller fås ved henvendelse til fagbokhandelen Bok & Barista (Alta) eller Akademisk Kvarter (Tromsø).