Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2014
BED-3053F Kommunikasjon og kvalitetsledelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Handelshøgskolen ved UiT
Emnetype
Emnet kan ikke tas som et masterenkeltemne. Undervisningen på emnet blir gitt ved Campus Alta.
Innhold
Kurset skal gi studentene forståelse for ulike markedsmessige utfordringer tilknyttet utviklingen av bedriftene markedsføringsvirkemidler, virkemidler som grovt sett kan knyttes til oppgavene å utvikle og gi et markedstilpasset og kvalitetssikret markedstilbud (bedriftens basisytelse), og gjennomføre effektiv markedskommunikasjon. Studentene skal får innsikt i markedsføringens ulike virkemidler og hvordan bedriften ut fra egne ressurser, kundene og andre med interesser i virksomheten kan øke lønnsomheten og måloppnåelsen til bedriftens og dens samarbeidspartnere.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Studentene skal ha tilegnet seg omfattende kunnskap om markedsføringens virkemidler, primært med utgangspunkt i hovedoppgavene å gi og levere et kvalitetssikret markedstilbud, og utvikle effektiv kommunikasjon.
- Grundig kunnskap om planlegging, gjennomføring og kontroll av bedriftens markedstilbud og markedskommunikasjon.
- Kunne sette bedriftens markedsaktiviteter inn i en ressursmessig og bedriftsøkonomisk sammenheng.
- Kunne reflektere selvstendig om bruken av markedsføringsvirkemidlene både i forhold til bedriftens måloppnåelse og et mer langsiktig bærekraftig perspektiv for bedriften, kundene og samfunnet for øvrig.
Ferdigheter:
- Kunne arbeide selvstendig med planlegging og gjennomføring av bedriftens markedsaktiviteter.
- Skal kunne benytte d teoretiske tilnærminger i faget til å løse markedsmessige og strategiske utfordringer bedriften står overfor på en reflektert og kritisk måte, noe som innebærer at studentene skal kunne gjennomføre selvstendige forskningsprosjekt under veiledning.Kunne reflektere kritisk over implementeringen og bruken av bedriftens markedsføringsressurser.
- Skal kunne formidle faglige resonnement og vitenskapelig innsikt i skriftlig form.
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over hvor litteratur og vitenskapelige kunnskap om markedsføring kan finnes.
- På selvstendig grunnlag kunne fortsette egen kompetanseutvikling og faglig fordypning inne ledelse av bedriftens kvalitets- og kommutasjonsarbeid.
- Skal kunne reflektere over sentrale forhold tilknyttet bedriftens markedsføring, forholdet til kundene og andre med interesser i bedriftens virksomhet og samfunnets mer langsiktige interesser.
- Kunne anvende teoretiske resonnement innenfor feltet markedsføring.
- Skal i diskusjoner med andre innen fagområde bidra med nytenking tilknyttet bedriftens virksomhet og markedsarbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Forelesninger, seminar og veiledninger. Undervisningen på emnet blir gitt ved Campus Alta
Eksamen
Eksamen:
Hjemmeeksamen (grupper av 2-3 stk) som teller 40 %, samt en individuelle skriftlig skoleeksamen (60 %). Bokstavkarakter A-E, med F som stryk.
Eksamen på emnet blir kun gitt ved campus Alta
Dato for eksamen
Skriftlig prøve 20.11.2014
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Pensumlitteratur oppgis i Fronter ved semesterstart eller fås ved henvendelse til fagbokhandelen Bok & Barista (Alta).