Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2014
HEL-0700 Felleskurs Helsefakultetet - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet inngår i første år på bachelorprogrammene for bioingeniør, ergoterapi, farmasi, fysioterapi, radiografi, sykepleie og tannpleie, samt medisinerutdanningens og tannlegestudiets første år
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
- et studieforberedende siktemål som gjelder læring i en akademisk kontekst, herunder kritisk kildebruk, skriftlig og muntlig presentasjon av fagstoff
- et felles profesjonsforberedende siktemål som omhandler kunnskap om helsevesenet, etikk, kommunikasjon og andre tema som er felles for helsearbeidere, psykologer og farmasøyter.
Hva lærer du
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
Studieforberedende
- Ta ansvar for, og reflektere over egen læring
- Gi og motta begrunnede og konstruktive tilbakemeldinger
- Finne fram til relevante vitenskapelige publikasjoner ved bruk av bibliotek, databaser og elektroniske søkeverktøy
- Vurdere kildenes troverdighet og egnethet
- Henvise til kilder på troverdig og korrekt måte
- Tilegne seg og presentere fagstoff muntlig og skriftlig på en strukturert måte
Felles profesjonsforberedende
- Eksemplifisere betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid i helsevesenet.
- Gi eksempler på ulike måter å forstå helse og sykdom på.
- Beskrive hvordan helsetjenesten er organisert og finansiert i den norske velferdsstaten eksemplifisert ved et pasientforløp
- Møte enkeltmennesket med bakgrunn i helsefagenes etikk, og kunne reflektere og diskutere etiske utfordringer på institusjons- og systemnivå
- Beskrive likheter og forskjeller mellom kvantitativ og kvalitativ metode
- Redegjøre for ulike kunnskapsformer i helsefag
- Beskrive kulturelle utfordringer, både sett fra pasienten og helsearbeiderens side.
- Kommunisere med medmennesker på en empatisk og respektfull måte
- Vise ferdigheter som fremmer kontakt og bidrar konstruktivt til å løse oppgaver
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger og arbeid i digitalt klasserom, samt både fysiske gruppemøter og gruppearbeid på nett. Arbeidet i digitalt klasserom skal gi rom for fordypning og kritisk refleksjon over oppgaver og spørsmål som blir behandlet i forelesningene og lærebøkene.
Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i studiet. Studentene diskuterer og besvarer ulike former for arbeidskrav gjennom hele studiet.
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen med gitt oppgave. Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav:
- Gruppediskusjon og fremlegg på seminar knyttet til temaene kommunikasjon og etikk basert på praksisbesøk og samtale med pasient, eller videoer som ligger i Fronter.
- Skriftlig innlevering akademisk tekstforståelse og akademisk skriving
- Refleksjonsnotat om egen læring i emnet.
Hver student har rett til to forsøk for å få arbeidskravene godkjent uten at det skal få konsekvenser for studieprogresjonen. Ved ikke godkjent eller sykdom knyttet til arbeidskrav, og dersom ikke annet er fastsatt, er studenten selv ansvarlig for å kontakte veileder for å avtale hvordan arbeidskravet skal gjennomføres.