Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2014
BED-2038F Prosjektarbeid. eHelse, helsepolitikk, lover og regler. - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Det gis en kort innføring i teorier og metoder for gjennomføring av prosjekt som omfatter følgende temaer:
- prosjektarbeid
- prosjektinitiering og prosjektorganisering
- målformulering
- planlegging og oppfølging
Det vil og bli gitt en innføring i premisser for bruk av IKT i helse og omsorgstjenesten, dvs. fra målsettinger til aktuelle lover og regler. Etiske aspekter vil bli tatt opp til drøfting i alle moduler. Opptakskrav er utdanning innen helse- og sosialfag eller tilsvarende.
Hva lærer du
Ved fullført emne skal kandidaten
Kunnskap
- Være orientert om og gjøre rede for lover, relevante forskrifter og andre føringer som er sentrale for helsetjenesten og området eHelse mer generelt og hvilke konsekvenser disse har for den enkeltes arbeidssituasjon.
- Være orientert om og gjøre rede for føringer som har betydning for elektronisk samhandling mellom helsepersonell og pasient og vilkår for slik bruk.
- Være orientert om og gjøre rede føringer som påvirker krav til helsepersonells eHelsekompetanse med hensyn til informasjonsdeling og elektronisk samhandling
Ferdigheter
- Kunne dele informasjon og samhandle elektronisk i henhold til gjeldende krav til helsepersonells eHelsekompetanse
- Kunne delta og gjennomføre et prosjekt med utgangspunkt i prosjektteorier og -metoder.
- Kunne planlegge og gjennomføre prosjekt som strekker seg over tid, alene og som deltaker i gruppe.
Generell kompetanse
- Kunne bruke tilgjengelige informasjonskilder til å finne, vurdere og henvise til informasjon slik at det belyser en problemstilling.
- Kunne samarbeide effektivt med andre og bidra til tverrfaglig samhandling.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av selvstendig arbeid, gruppearbeid, øvelser og nettbaserte forelesninger og veiledninger. Det selvstendige arbeidet utgjør den viktigste delen, og er en forutsetning for å dra nytte av de øvrige delene. Undervisningen gis i form av interaktiv presentasjon av fagstoff, tilhørende gruppearbeid, diskusjoner og veiledning. Veiledning gis over skolens e-læringsverktøy. Studentene er selv ansvarlig for å avtale veiledning.
Undervisningen er nettbasert og skjer gjennom høgskolens studiestøttesystem/e-læringsplattform ClassFronter eller andre passende media/verktøy.
Se ellers under punktet ¿læringsformer¿ i studieplanen.
Eksamen
Eksamen: Modulen inkluderer én obligatorisk oppgave som vurderes og karakterfestes. Oppgaven besvares og innleveres i grupper (kravet om at oppgaven besvares som gruppe kan fravikes i spesielle tilfeller). Oppgaven bekjentgjøres ved oppstart, og leveres inn ved avslutning av emnet. Det settes av tid til veiledning der det er naturlig i læringsprosessen. Vurdering: Bestått/ikke bestått
Arbeidskrav: Studentene må presentere et utkast av oppgaven i løpet av semesteret. Det stilles krav om at arbeidet med presentasjonene følger kursprogresjonen. Det stilles krav til deltakelse.
Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.