Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2014
PSY-2549 Affektiv nevrovitenskap - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter gjennomført emne skal studenten være i stand til å kunne:
-beskrive grunnleggende teorier om emosjoner og stress.
-beskrive nervesystemets basale funksjoner slike som cellulær differensiering, transmisjon av impulser, synapseoverføring, plastisitet (inkludert læring).
-analysere hvordan emosjoner kan påvirke bearbeiding og seleksjon av visuelle stimuli.
-Sammenligne noen alternative tolkninger av viktige forskningsfunn.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråk
Eksamensspråk er norsk. Undervisningsspråk er stort sett norsk, men en del av undervisningen kan bli gitt på engelsk.
Undervisning
Eksamen
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Bok:
Bear MF, Connors BW, Paradiso MA: Neuroscience - Exploring the Brain (4th Edition). Kapittel 1, 5, 12, 15, 17, 18, 21. NB! Ny utgave, kapitler spesifiseres når boken ankommer.
Carlson NR: Physiology of Behavior (11th Edition). Kapittel 4, 5, 13, 15, 16, 18
Conrad CD: The handbook of stress: Neuropsychological effects on the brain. Kapittel 1-12, 18-25 og 25.
Pensum til Morten Øvervolls forelesning (I tillegg til Bear kap 21):
Artikkel:
Pessoa, L., Kastner, S., & Ungerleider, L.G. (2002). Attentional control of the processing of neutral and emotional stimuli. Cognitive Brain Research 15, 31-45. [15 sider]
Vuilleumier, P. (2005). How brains beware: neural mechanisms of emotional attention. TRENDS in Cognitive Sciences, 9, 585-594. [10 sider]
Pessoa, L. (2005). To what extent are emotional visual stimuli processed without attention and awareness? Current Opinion in Neurobiology, 15, 188-196. [9 sider]
Pessoa, L. (2008). On the relationship between emotion and cognition. Nature Reviews Neuroscience, 9, 148-158. [11 sider]
Tamietto, M. & de Gelder, B. (2010). Neural bases of the non-conscious perception of emotional signals. Nature Reviews Neuroscience, 11, 697-709. [13 sider]
Anbefalt litteratur:
Smith, SM. Overview of fMRI analysis. The British Journal of Radiology, 77 (2004), S167 - S175.
Pensum til Stressforelesninger: J. Forsberg (I tillegg til Conrad CD):
Artikkel:
Glaser, R. & Kiecolt-Glaser, J.K. (2005). Stress-induced immune dysfunction: implications for health. Nature Reviews, 5;243-250.
Pace, T.W.W. & Heim, C. (2011). A short review on the psychoneuroimmunology of posttraumatic stress disorder: From risk factors to medical comorbidities. Brain, Behavior, and Immunity, 25,1;5-13.
Kiecolt-Glaser, J.K. (2009). Psychoneuroimmunology: Psychology's Gateway to the Biomedical Future. Perspectives on psychological science, 4(4);367-369.