Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2013
PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Undervisningen vil gi en innføring i temaene:
- Begrepene læring og lærevansker.
- Ulike teoretiske perspektiver på lærevansker.
- Ulike kategorier av lærevansker: - spesifikke lærevansker (som språk- og kommunikasjonsvansker: lese- og skrivevansker, matematikkvansker), - generelle lærevansker (som utviklingshemning), - sammensatte lærevansker, - psykisk betingede lærevansker (sosiale og emosjonelle vansker), - sensorisk betingede lærevansker (syns- og hørselsvansker), - migrasjonsrelaterte lærevansker.
Emnet vil gi et innblikk i lærevansker hos barn og unge i gruppene som er nevnt ovenfor og i grupper med sammensatte vansker. Det vil bli gitt en oversikt over vanskenes ytringsformer, årsaksforhold og tiltak, samt eventuelle følgetilstander. Begreper relatert til lærevansker vil bli diskutert.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper: Ex.phil., Ex. fac. og PED-0001 Innføring i pedagogikk.
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kjennskap til ulike kategorier av lærevansker hos barn og unge
- Kjennskap til ytringsformer, omfang, årsaksforhold og følgetilstander av ulike typer lærevansker
- Kjennskap til sentrale begreper i studiet av lærevansker
Ferdigheter:
- Kunne redegjøre skriftlig og muntlig for problemstillinger fra det spesialpedagogiske fagfeltet.
- Kunne identifisere ulike kategorier av lærevansker og legge til rette for tiltak i forhold til disse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Forelesning og seminar. I seminarene vil det jobbes med case/refleksjonsoppgaver og eventuelt praktiske øvinger knyttet til det fagstoffet som gjennomgås på forelesningene.
Undervisning gis i høstsemesteret
Eksamen
Arbeidskrav:
Innlevering av skriftlig oppgave på ca. 8 sider. Arbeidskravet må være bestått før studenten kan melde seg til eksamen.
Eksamen/vurdering:
6 timers skoleeksamen. Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.