Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2014
PED-2012 Bachelorgradsoppgave i spesialpedagogikk - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Teoretisk. Emnet er forbeholdt studenter på studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk, og kan ikke tas som enkeltemne.
Obligatoriske forkunnskaper er PED-1001, PED-1010, PED-1011, PED-1012 (20 sp) eller PED-1012 (10 sp) + PED-1003 eller tilsvarende. Emnet studeres samtidig med ¿ eller etter PED-2011.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunne begrunne egne faglige standpunkter innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
Ferdigheter:
- Mestre normer for akademisk skriving, med hensyn til kildehenvisninger, sitatbruk og oppsett for referanseliste
- Legge fram fagstoff og begrunne faglige standpunkter skriftlig og muntlig
Kompetanse:
- kunne formulere en faglig spesialpedagogisk problemstiling
- kunne gjøre bruk av relevant foreliggende teori, forskningsresultater og eventuelle egne erfaringer for å belyse spesialpedagogiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Eksamen/vurdering:
Bachelorgradsoppgave og muntlig eksamen. Bachelorgradsoppgaven skal være på ca. 7000 ord (ca. 20 sider). Muntlig eksamen blir gjennomført som en faglig samtale mellom kandidaten og eksamenskommisjonens medlemmer. Samtalen tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger i bachelorgradsoppgaven. Bachelorgradsoppgaven gis en egen karakter. Prestasjonen under muntlig eksamen kan føre til justering av endelig karakter. Bare sluttkarakteren vil stå på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys det kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Selvvalgt pensum skrives på eget skjema (som du finner på fronter), og skal godkjennes og signeres av veileder. Pensumlisten legges etter referanselisten/litteraturlisten i bacheloroppgaven ved innlevering.