Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2014
PED-3053 Vitenskapsteori - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Bachelorgrad med fordypning på minimum 80 studiepoeng i pedagogikk, eller tilsvarende. Fordypningen skal omfatte minimum 30 studiepoeng på 2000-nivået, eller tilsvarende.
Allmennlærer- eller førskolelærerutdanning av minimum 3 års varighet.
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
I opptaksgrunnlaget må det inngå 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode tilsvarende SVF-1050. Faglig minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakteren C, utregnet på grunnlag av enkeltkarakterer i fordypningsemnene.
Hva lærer du
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Innlevering av 1 oppgave (ca. 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste av oppgaver utarbeidet av faglærer. Innlevering til fastsatt dato. Studentene får individuell tilbakemelding på hjemmeoppgaven. Innlevering og tilbakemelding er arbeidskravet for emnet.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Innlevering av endelig versjon av oppgaven (ca. 3500 ord/10 sider) til fastsatt dato. Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av neste semester.
Pensum
H. Buch-Hansen og P. Nielsen, Kritisk Realisme. Roskilde Universitetsforlag, 2005, s.7-123, 116 sider
Artikler i kompendium:
*Gilje, Nils og Harald Grimen, Samfunnsvitenskapens forutsetninger, Oslo: Universitetsforlaget, 1993, kap 1 (s. 11-21), 10 sider
*Cruickshank, Justin, Realism and Sociology, London: Routledge, 2003, s. 144, 1 side
*Hempel, Carl G., The Function of General Laws in History, i C. G. Hempel, Aspects of Scientific Explanation, New York: The Free Press, 1965, kap 9 (s. 231-43), 12 sider
*Taylor, Charles, Interpretation and the Sciences of Man, i Charles Taylor, Philosophy and the Human Sciences, Philosophical Papers 2, Cambridge: Cambridge University Press, 1985, (s. 15-57), 46 sider
*Pedersen, E. O. og P. Toft, Positivisme: erfaringsbasert viden formulert i en logisk programme, i L. Fuglesang og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 1 (s. 55-78), 23 sider
*Koch, Carsten A., Kritisk rationalisme , i L. Fuglesang og P. Bitsch Olsen (red.) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, 2009, Roskilde. Roskilde Universitetsforlag, kap. 2 (s. 79-110), 41 sider
*Danermark, Berth et al, Att förklara samhället, Lund: Studentlitteratur, kap 3 'Begreppslig abstraktion och kausalitet' (s. 56-90), 44 sider og deler av kap. 5 'Generalisering, vetenskapliga slutledningar' (s. 132-160), 28 sider. Til sammen 72 sider
*Bhaskar, Roy og B. Danermark, Metatheory, Interdisciplinarity and Disability Research: A Critical Realist Perspective, i Scandinavian Journal of Disability Research, Vol 8, no 4, 2006, s. 278-297, 19 sider
*Sayer, Andrew, Method in Social Science. A Realist Approach, London: Routledge, 1999, kap 3 Theory and method I: abstraction, structure and cause (s. 85-117) og kap. 5 'Some influential misadventures in the philosophy of science' (s. 153-174), 32 sider + 21 sider. Til sammen 52 sider
*Gulddal, J. og M. Møller, 'Fra filologi til filosofi - introduction til den moderne hermeneutikk'. I Gulddal og Møller (red.) Hermeneutikk. En antologi om forståelse, København: Gyldendal, s. 9- 45, 36 sider
*Thøgersen, U., Krop og fænomenologi - en introduktion til Maurice Merleau-Pontys filosofi, Århus: Systime, s. 103-141, 38 sider