Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2013
PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Teoretisk. Emnet er obligatorisk for masterstudenter i pedagogikk og spesialpedagogikk. Emnet kan også tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Bachelorgrad med fordypning på minimum 80 studiepoeng i pedagogikk, eller tilsvarende. Fordypningen skal omfatte minimum 30 studiepoeng på 2000-nivået, eller tilsvarende.
Allmennlærer- eller førskolelærerutdanning av minimum 3 års varighet.
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
I opptaksgrunnlaget må det inngå 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode tilsvarende SVF-1050. Faglig minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakteren C, utregnet på grunnlag av enkeltkarakterer i fordypningsemnene.
Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
- innsikt i grunnleggende prinsipper og metodologiske forutsetninger ved sentrale kvalitative metodiske tilnærminger
- kunne forstå andres forskning basert på kvalitative metoder
- kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
- innsikt i forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitativ metoder
Ferdigheter
- kunne designe et eget kvalitativt forskningsopplegg med vekt på planlegging, tilgang, gjennomføring
Kompetanse
- kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvalitative metoder
- kunne foreta kritisk vurdering av andres forskning basert på kvalitative metoder
- ha høy bevissthet om etiske problemstillinger og kunne ta hensyn til disse i gjennomføring av egen forskning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Pensum: 700 sider velges fra tekstene nedenfor:
- Alver, Bente Gullveig og Øyen, Ørjar (1997). Forskningsetikk i forskerhverdag. Vurderinger og praksis. Oslo: Tano Aschehoug (211 sider)
- Kvale, Steinar (1997). Det kvalitative forskningsintervju, Oslo: ad Notam Gyldendal (236 sider)
- Nergård, J. I (2002). "Andres kontekster og egne. Kulturforskning på fremmede enger" i Thor Ola Engen (red.) Kulturell identitet og regional utvikling. Rapport fra en forskningskonferanse. Høgskolen i Hedmark, Rapport nr. 8 - 2002 (s- 133-149) 17 sider *)
- Nergård Jens Ivar (2007). "The sacret landscape" i Landscape, law and customary rights / Michael Jones and Audhild Schanche (eds.) - Guovdageaidnu (Kautokeino) : Nordic Sámi Institute, cop. 2007 - Dieut ; 3/2004 (s. 85-92) 8 sider.*)
- Paulgaard, Gry (1997)."Feltarbeid i egen kultur - innenfra, utenfra eller begge deler?" i Erik Fossåskaret, Otto Lauritz Fuglestad og Tor Halvdan Aase (red): Metodisk feltarbeid. Produksjon og tolkning av kvalitative data, Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider) *)
- Postholm, May Britt (2005). Kvalitativ metode. En innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier, Oslo: Universitetsforlaget (242 sider)
- Ryen, Anne (2002). Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget (317 sider)
- Sørhaug, Tian (1996). Tykke og tynne beskrivelser, i Sørhaug Tian: Fornuftens fantasier. Antropologiske essays om moderne livsformer, Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider) *)
- Van Manen, Max (1990). Researching Lived Experience. Human science for an action sensitive pedagogy, New York: State University Press (196 sider)
Tekster merket *) er å få kjøpt i kompendium på Akademisk Kvarter.
Liste over de tekster valgt fra denne liste som pensum leveres sammen med oppgaven!