Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2013

PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk for masterstudenter i pedagogikk og spesialpedagogikk. Emnet kan også tas som enkeltemne.

 


Studiepoengreduksjon

PED-3051 Kvalitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp

Innhold

Det vil bli knyttet forbindelseslinjer mellom metodevalg og grunnleggende perspektiver på kunnskap og kunnskapsproduksjon. Et bredt spekter av kvalitative tilnærminger; ulike former for observasjon, kvalitative intervju og feltsamtaler, tekst- og dokumentasjonsanalyse osv, samt kombinasjon av ulike metodiske tilnærminger blir presentert og drøftet. Problemstillinger knyttet til studiet av ulike informantgrupper; barn, unge og voksne vil bli belyst; som tilgang til informasjon, kategorisering, fortolkning og analyse, samt etiske hensyn i alle faser av forskningsprosessen.

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

Bachelorgrad med fordypning på minimum 80 studiepoeng i pedagogikk, eller tilsvarende. Fordypningen skal omfatte minimum 30 studiepoeng på 2000-nivået, eller tilsvarende.

Allmennlærer- eller førskolelærerutdanning av minimum 3 års varighet.

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).

I opptaksgrunnlaget må det inngå 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode tilsvarende SVF-1050. Faglig minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakteren C, utregnet på grunnlag av enkeltkarakterer i fordypningsemnene.

Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Ferdigheter

Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Samlingsbasert undervisning med ca. 10 dobbelttimer forelesninger pluss studentledede seminarer. Det legges opp til at studentene skal starte arbeidet med oppgaven mellom samlingene og at dette arbeidet diskuteres på seminarer i forbindelse med samlingene. Emnet gis i høstsemesteret. I henhold til kvalitetssikringssystemet evalueres emnet minimum én gang pr. programperiode.

Eksamen

Oppgave over selvvalgt tema. Tema må godkjennes av faglærer. Besvarelsen skal være på ca 3500 ord (ca. 10 sider). Innlevering til fastsatt dato. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Pensum

Pensum: 700 sider velges fra tekstene nedenfor:

 

 

Tekster merket *) er å få kjøpt i kompendium på Akademisk Kvarter.

 

Liste over de tekster valgt fra denne liste som pensum leveres sammen med oppgaven!