Mediegrafiker

En mediegrafiker jobber med grafisk design og produksjon, og skal sørge for at budskapet er lett forståelig for mottakeren.

Vanlige arbeidsoppgaver for en mediegrafiker:

  • design og produksjon av annonser, plakater og brosjyrer
  • design og produksjon av annen visuell kommunikasjon og emballasje
  • design og produksjon av bøker, magasiner og tidsskrifter
  • design og produksjon til nettsider og andre digitale flater
  • formgi både det visuelle uttrykket og innholdet

Som mediegrafiker må du ha god kunnskap om ulike analoge og digitale medier. Du må ha god forståelse for hvordan det visuelle uttrykket virker på mottakeren. Arbeidsoppgavene vil variere etter hvilken bedrift du er ansatt i.

Mediegrafikeren samarbeider ofte med andre fagpersoner, blant annet illustratørerfotografer og fagoperatører i grafisk produksjonsteknikk. 

Yrket har fellestrekk med grafisk designerinteraksjonsdesignerwebdesigner og mediedesigner.

Utdanning til fagarbeider er et yrkesfaglig løp i videregående opplæring.

Mediegrafikere jobber i mange ulike grafiske bedrifter. Du finner mediegrafikere i reklame- og designbyråer, aviser, trykkerier, multimedieselskaper, TV- og produksjonsselskaper, internettbedrifter og i andre bedrifters medie- og informasjonsavdelinger.

Som mediegrafiker er du kreativ, nøyaktig og glad i utfordringer. Du har sans for form, typografi og farger, og du har evnen til å tilpasse deg nye medier og holde deg oppdatert. I tillegg må du være innstilt på å bruke datateknologi og teknisk utstyr. Du må ha evne til å jobbe under tidspress.

 

Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på yrkessidenutdanning.no
Denne siden er sist oppdatert null
Informasjonen om yrket er hentet fra utdanning.no