Markedsføringskonsulent

Som markedsføringskonsulent jobber du med å utforme bedriftsprofiler, markedsføringskampanjer, annonser og andre salgstiltak. Målet er å profilere og øke oppmerksomheten rundt en bedrift, et produkt eller en tjeneste. 

Vanlige arbeidsoppgaver for en markedsføringskonsulent:

  • produktdesign
  • utforming og koordinering av markedsføringskampanjer
  • kartlegge og analysere produkt- og tjenestepotensialet ved bruk av markedsundersøkelser
  • innsikts- og analysearbeid, eksempelvis i Google Analytics, Facebook Business Manager og lignende
  • oppdatere og vedlikeholde bedriftens nettsider og profiler i sosiale medier

Arbeidet foregår i tett samarbeid med grafiske designere arbeider med markedsføring.

Markedsføringskonsulenter har gjerne studert en kombinasjon av markedskommunikasjon, markedsføring og økonomi. Grafisk design er også en vanlig utdanningsretning. Du kan studere markedsføring ved fagskole, høgskole eller universitet.

Markedsføringskonsulenter jobber i design- og kommunikasjonsbyråer, organisasjoner, mediehus, andre bedrifter og lignende. Markedsføringskonsulenter jobber ofte i en redaksjon eller markedsavdeling. 

En markedsføringskonsulent bør være planmessig i sitt arbeid, kreativ og løsningsorientert. Evnen til å formidle et budskap til den riktige målgruppen er sentralt. Forståelse for visuell kommunikasjon, digitale og sosiale medier og grafiske fag er en fordel.

 

Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på yrkessidenutdanning.no
Denne siden er sist oppdatert null
Informasjonen om yrket er hentet fra utdanning.no