Markedssjef

Som markedssjef er du ansvarlig for markedsavdelingen og er en del av bedriftens ledergruppe. Du må kunne utvikle gode kunderelasjoner og ha god forståelse av forbrukernes behov.

Vanlige arbeidsoppgaver for en markedssjef:

  • gjennomføre og planlegge ulike arrangementer og kampanjer
  • utvikle markedsplaner
  • gjennomføre markedsanalyser
  • ansvar for avdelingens budsjett og resultater
  • overvåke trender
  • gjennomføre forhandlinger
  • overordnet ansvar for innhold på nettsider
  • personalansvar

I større bedrifter er det viktig for markedssjefen å ha et godt samarbeid med salgssjefen. Det er for å sikre at kampanjer blir samkjørt og at salgsavdelingen er informert og involvert i arbeidet.

Stillingen kan også kalles markedsleder.

Det er ingen bestemt utdanning for å bli markedssjef. Det er vanlig med utdanningen innen markedsføring, eller andre relevante utdanninger som eksempelvis økonomi, kommunikasjon og ledelse.

Markedssjefer er ansatt både i offentlige og private virksomheter.

Markedssjefen bør være god til å lede og motivere. Som markedssjef bør du være utadvendt. Du må også være svært god til å uttrykke deg både muntlig og skriftlig.

 

Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på yrkessidenutdanning.no
Denne siden er sist oppdatert null
Informasjonen om yrket er hentet fra utdanning.no