Markedssjef

Som markedssjef er du ansvarlig for en markedsavdeling. Markedssjefen har gjerne personalansvar.

Som markedssjef er det viktig å kunne utvikle gode kunderelasjoner. Overvåking av trender og god forståelse av forbrukernes behov er også viktig for markedslederen.

Vanlige arbeidsoppgaver for en markedssjef:

  • gjennomføre og planlegge ulike arrangementer og kampanjer
  • utvikle markedsplaner
  • gjennomføre markedsanalyser
  • gjennomføre forhandlinger
  • ansvar for innhold på websider

Stillingen kan også kalles markedsleder.

De fleste norske høgskoler og universiteter, offentlige og private, tilbyr utdanning innen markedsføring. Mange velger også å ta slike studier i utlandet. Ikke alle markedsføringssjefer har markedsutdanning. Mange har utdannet seg som økonomer, eller de har tatt relevante fag som psykologi og pedagogikk. Som oftest har en markedssjef en bachelor eller mastergrad innenfor sitt fagfelt.

Markedssjefer er ansatt både i offentlige og private virksomheter.

Markedssjefen bør være god til å lede og motivere. Som markedssjef bør du være utadvendt. Du må også være svært god til å uttrykke deg både muntlig og skriftlig.

 

Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på yrkessidenutdanning.no
Denne siden er sist oppdatert null
Informasjonen om yrket er hentet fra utdanning.no