Flygerutdanninga ved UiT Norges arktiske universitet er en unik mulighet til å bli trafikkflyger. Studiet er Norges eneste offentlig finansierte trafikkflygerutdanning, og gir i tillegg til et CPL-sertifikat en bachelorgrad. Utdanningen er skreddersydd i samarbeid med bransjen, og plasseringen i Nord-Norge gir studentene en unik flyopplæring i arktiske forhold.
Ved spørsmål om opptak og søknadsprosess, ta kontakt på epost: opptak@uit.no
PhD-kandidat Luftfart/Seksjonssjef - Luftfartsfag
Rådgiver
Professor
Bachelor i luftfartsfag er et tverrfaglig studium som gir studentene de teoretiske kunnskapene og praktiske ferdighetene som gjør dem i stand til å bli trafikkflygere. Etter endt studium kan studentene løse ut sertifikatet Commercial Pilot Licence (CPL). Studiet kan også kvalifisere for bakkebaserte stillinger innen aktuelle sektorer, samt danne basis for videre faglig fordypning på mastergradsnivå.
Gjennom studiet vil studentene få:
Alle flytimer i regi av UiT er gratis, men oppmelding til ATPL-teoriprøver og ferdighetsprøve i CPL må studentene dekke selv. I 2012 var disse gebyrene på kr 23.160,- (pluss kr 2.860,- for å få klasserettigheten SEP(land)).
Studiet har en grunnblokk av emner som avholdes i Tromsø de første to semester. De fire siste semestrene inneholder flyteori og praktisk flyging, og vil i all hovedsak foregå i Bardufoss.
Studieåret for bachelorstudenter i luftfartsfag vil være på 11 måneder i den delen av studiet hvor man hovedsakelig driver med flyteori og praktisk flygetrening. Det vil si de to siste studieårene. Dette er for at flyskolen (UTSA) må bruke så mye som mulig av sommeren for å få gjennomført den nødvendige flygetreningen. Man trenger å benytte tiden med stabilt sommervær og lys døgnet rundt til flygetreningen. Dette betyr også at studentene får støtte fra Lånekassen i 11 måneder de 2 siste studieårene.
Kunnskaper:
Kandidaten..
Ferdigheter:
Kandidaten..
Generell kompetanse:
Kandidaten..
Studiet er først og fremst rettet mot studenter som ønsker å jobbe som trafikkflygere, og samtidig ønsker seg en bredere bakgrunn innen luftfarten slik at kan gå videre og ta en mastergrad. I tillegg er studiet relevant for yrker innenfor andre sektorer av luftfarten, eksempelvis innen Avinor, Luftfartstilsynet, norske flyselskaper eller innen øvrige selskaper innen luftfartsnæringen i Norge.
Fagkombinasjonen i bachelorprogrammet i luftfartsfag er satt opp i samarbeid med bransjen for å møte de ønskene de har til sine fremtidige ansatte.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
Oppbygging av studiet for høstkull |
||||||
1.semester | ||||||
2. semester | ||||||
3.semester | ||||||
4. semester | ||||||
5. semester | ||||||
6. semester | ||||||
Oppbygging av studiet for vårkull |
||||||
1. semester | ||||||
2. semester | ||||||
3. semester | ||||||
4. semester | ||||||
5. semester | ||||||
6. semester |
Generell studiekompetanse + matematikk R1 eller S1+S2 og Fysikk 1. I tillegg må søkere bestå opptaksprøver samt en medisinsk test.
Søkere uten generell studiekompetanse som er 25 år eller eldre i opptaksåret kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Studiet har opptak både i høst- og vårsemesteret. Søknad til høstkullet sendes via Samordna opptak - søknadsfrist 1. mars.
Søknad til vårkullet sendes via lokalt opptak - søknadsfrist 1. september.
Opptaket består av 3 deler:
Rangering:
Basert på testresultatet og intervjuet i del 2 fastsettes rangeringen av kandidatene, og opptaket skjer på grunnlag av denne etter at del 3 er gjennomført. Det skal tas opp 12 studenter hvert semester, og 50 % av de som tas opp skal være i kvote for førstegangsvitnemål.
Søkere må selv betale reisekostnadene knyttet til opptaks- og seleksjonsprosessen.
Avgangselever som går ut av videregående skole om våren vil ikke ha mulighet til å søke om opptak til høsten på grunn av tidlig ettersendelsesfrist for vitnemål. Disse kan tidligst søke om opptak til våren, med søknadsfrist 1. september.
Studiet er norskspråklig. Undervisning vil hovedsakelig gis på norsk, mens enkelte eksamensoppgaver og pensumlitteratur vil være på engelsk.
Bachelorgrad i luftfartsfag er tilstrekkelig grunnlag for videre masterstudier i relaterte fagområder, deriblandt Master i Samfunnssikkerhet ved UiT.
Det finnes ingen mulighet for utveksling på bachelor i luftfartsfag.