Major i marked og strategi
På andre semester skal studentene på mastergradsprogrammet i økonomi og administrasjon velge blant fire majorer: Økonomisk analyse, marked og strategi, økonomisk styring eller strategi og ledelse. Valg av major gjøres i studentweb.
Denne beskrivelsen av major i marked og strategi gjelder f.o.m. kull med oppstart høsten 2022. Beskrivelse for tidligere kull finnes i vedlagte studieplan i programbeskrivelsen.
En major i markedsføring og strategi vil gi deg ferdighetene til å utvikle avanserte markedsføringsstrategier og kompetansen til å lede strategiske prosesser i organisasjoner. Dette gjør deg i stand til å forme fremtidsrettede bedrifter som skaper verdi for kundene og holder seg lønnsomme selv når markedene er i kontinuerlig endring.
Mer spesifikt vil du lære:
- å analysere bedrifters strategiske valg, og forstå hvorfor noen bedrifter opplever suksess, mens andre ikke gjør det.
- om mekanismene innen business-to-business markedsføring, og forstå hvordan effektive B2B-strategier utvikles.
- om hvordan fremveksten av tjenester endrer måten å tenke markedsføring på, og hva som kreves for å utvikle verdifulle kundeopplevelser.
- om hvordan bedrifter kan etablere seg på internasjonale markeder gjennom forhandlinger og kulturforståelse.
Studentene kan velge mellom følgende minors når de tar en major i marked og strategi:
Økonomisk analyse (Forutsetter avlagt eksamen i SOK-3020 Econometrics)
- BED-3100 Forretningsanalyse eller BED-3072 Benchmarking (vår)
- SOK-3008 Models for market analysis(høst)
Økonomisk styring
- BED-3067 Forretningsrett eller BED-3099 Lønnsomhetsanalyse (vår)
- BED-3079 Regnskap og bærekraftsrapportering (høst)