Bygg, ingeniør - bachelor

STUDIESTED: Mo i Rana
ByggJ.jpg

Studiene ved Campus Narvik har rennomè på seg for å holde en høy kvalitet. Dette skyldes gode lærere og ikke minst tett dialog med næringslivet. Studiet har grunnlagsfagene matematikk, miljø og kjemi, fysikk, statistikk og samfunnsfag. Studiet gir en generell og bred utdanning innen bygg ingeniørfaget, kombinert med tekniske fag, realfag, spesialiseringsfag og noe samfunnsfag. I tillegg kan studentene velge mellom ulike valgfag. Fra 3. semester kan studentene velge å spesialisere deg innen de fire studieretningene. Prosjektering og dimensjonering med moderne dataverktøy er en integrert del av studiet. Studentene får også kompetanse i økonomi og ledelse.

Fakta

Varighet:3 År
Studiested: Mo i Rana Annet
Studiepoeng:180
Gradsnavn:Bachelor ingeniørfag - bygg
Opptakskrav:Generell studiekompetanse + HING
Søknadsfrist:15. april
Søknadskode:186 067
Søk studiet

Grunnutdanningene i ingeniørfag har som hovedmål å utdanne ingeniører som kombinerer teoretiske og tekniske kunnskaper med praktiske ferdigheter, og som tar et bevisst ansvar for samspillet mellom teknologi, miljø, individ og samfunn.

Videre skal utdanningene gi innsikt i bruken av forskning og utviklingsarbeid i ingeniørfag og betydningen av forskning og utviklingsarbeid for innovasjon og nyskaping.

Utdanningene skal holde et høyt faglig nivå i internasjonal sammenheng, og de skal imøtekomme samfunnets nåværende og framtidige krav til ingeniører. Utdanningene skal samtidig danne grunnlag for livslang læring i form av etter- og videreutdanning ved universiteter og høgskoler eller i arbeidslivet.

Etter endt studium skal studentene kunne:

Kunnskaper

  • anvende kunnskap i matematikk, vitenskap og teknologi
  • identifisere, formulere, planlegge og løse tekniske problemer på en systematisk måte innenfor sitt spesialområde
  • spesifisere krav til løsninger på en systematisk måte
  • planlegge og gjennomføre eksperimenter, samt analysere, tolke og bruke framkomne data
  • konstruere en komponent, et system eller en prosess for å oppnå spesifiserte resultater
  • utnytte moderne verktøy, teknikker og tilegnede ferdigheter i sitt daglige arbeid
  • samarbeide tverrfaglig for å løse kompliserte oppgaver
  • kommunisere effektivt med andre fagområder
  • forstå og praktisere profesjonell og etisk ansvarlighet
  • ta vare på kvalitetsbegrepet i alle sammenhenger
  • kunne delta i innovasjons- og nyskapingsprosesser
  • se teknologiske løsninger i en økonomisk, organisatorisk og miljømessig sammenheng

Ferdigheter

Etter endt studium skal studentene kunne anvende og bearbeide kunnskap for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger på en selvstendig og systematisk måte. Studentene skal beherske metoder og verktøy, kunne arbeide i relevante laboratorier, og bidra til både analytisk og strukturert arbeid. Studentene skal kunne planlegge og gjennomføre planer, arbeidsoppgaver og prosjekter på byggfag området, både selvstendig og i team.

Generell kompetanse

Studentene skal utvikle evner til å prosjektere og oppføre arbeider på bygg området både lokalt og globalt. Studentene skal formidle byggfag kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig, og utvikle evner å bidra i ulike tekniske løsninger i samfunnet. Studentene skal også ha respekt for andre fagområder og fagpersoner, bruke enge kunnskaper å bidra til utvikling av god praksis innen bygge bransjen.a

Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1+R2 og Fysikk eller 1-årig forkurs for ingeniører.

Søkere som mangler fordypningen i matematikk og fysikk kan ta Forkurs realfag (kun matte og fysikk deltid over to semester). Søknad til lokal søknadsweb på UiT.no.

Arbeidsformer

Det benyttes flere forskjellige arbeids- og undervisningsformer. Alle fagene er tilgjengelig på it¿s learning (Learning Management System) på internett. De fleste fagene er basert på tradisjonell tavleundervisning. I tillegg kan nettstudenter delta i de forskjellige fag med digital tavleundervisning. Det finnes både individuelle øvingsoppgaver og laboratorieøvinger, og gruppearbeid.

Vurderingsformer

Gjennom studiet blir det benyttet ulike vurderingsformer i de ulike emnene, avhengig av det som er best egnet for hvert emne. Noen emner har obligatoriske øvinger og innlevering, individuell eller i gruppe, som enten er godkjent/ikke godkjent eller en del av endelig karakter. I de fleste emnene benyttes skriftlig individuell eksamen, i form av skoleeksamen eller hjemmeeksamen. Mappevurdering kan også benyttes i noen fag. Eller det benyttes kombinasjoner av forskjellige vurderingsformer.

Studiet kvalifiserer til opptak på master i Integrert Bygningsteknologi ved Campus Narvik under forutsetning av at kravet om minimum 30 studiepoeng matematikk-/statistikk-emner er oppfylt. Eller evt. annen master i teknologi ved andre høgskoler/universitet.


Kontakt

Inger Hunstad Karlsen


Seniorkonsulent
Telefon: 76966156 inger.karlsen@uit.no

Remlo, Hugo


Universitetslektor
Telefon: 76966499 hugo.remlo@uit.no

Skip to main content