vår
2024
LER-3100 Masteremne i norskdidaktikk. Literacy, danning og flerspråklighet - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
I dette emnet er norskfaget som grunnlag for aktiv samfunnsdeltakelse et viktig tema. En utforskende og kritisk tilnærming til tekster i ulike sjangere og modaliteter er sentralt. Med perspektiver fra forskning og fagdebatt knyttet til dannings- og literacybegrepet skal studentene reflektere over det tekstsamfunnet de er en del av og skal virke innenfor. Dette emnet vil fokusere på utvikling av literacy og elevenes kompetanse i lesing, skriving og muntlighet. Det vil bli lagt vekt på flerspråklige perspektiver.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om utvikling av elevers kompetanse i lesing, skriving og muntlighet
- inngående kunnskap om opplæring i lesing, skriving og muntlighet og hvordan denne kan tilpasses ulike elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om flerspråklighet
- inngående kunnskap om utvalgte perspektiver fra norsk og internasjonal forskning om literacy og flerspråklighet
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og vurdere undervisning i norskfaget som fremmer elevens kritiske tekstkompetanse og metakognisjon
- problematisere hva det vil si å lese tekster kritisk og reflektere rundt forholdet språk og makt
- vurdere forskning på norskdidaktikk og literacy
Kompetanse
Studenten:
- kan anvende avansert faglig og didaktisk kunnskap og skjønn til å styrke flerspråklige perspektiv og skolens demokratiske danningsoppdrag
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisningsformer, slik som individuelt arbeid, arbeid i grupper og forelesinger. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer, slik som lesekonferanser, presentasjon og diskusjon av pensum muntlig og digitalt.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 06.05.2024 09:00 (Utlevering) 14.05.2024 14:00 (Innlevering) |
7 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent | ||
Fagsamtale/diskusjon | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- skriftlig arbeidskrav. Det skriftlige arbeidskravet skal skrives innen en allmennrettet sakprosasjanger, for eksempel kronikk, blogginnlegg eller leserinnlegg.
- forberede, lede og delta i fagsamtale/diskusjon
Begge målformer skal være representert i omtrent like stort omfang.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3100
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet