høst 2023
BLU-2016 Småbarnspedagogikk - 30 stp

Emnetype

Emnet er et fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2016 må oppgis i kommentarfeltet.


Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2206 Småbarnspedagogikk 30 stp
FLU-2004 Småbarnspedagogikk 30 stp
BLU-2236 Småbarnspedagogikk 30 stp

Innhold

Emnet fokuserer på:

  • barnehagelærerens rolle som leder av 0-3-åringers leke- og læringsprosesser.
  • et relasjonelt perspektiv på barns medvirknings- og danningsprosesser.
  • betydningen av fysiske omgivelser for de yngste barnas utvikling.
  • dramafaglig tilnærming i det pedagogiske arbeidet.
  • pedagogisk grunnsyn som styrende for pedagogisk praksis.
  • foreldresamarbeid med barnets beste som mål.

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter som tidligere har fullført barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten ha kunnskap om:

  • pedagogisk ledelse, med særlig vekt på kvalitet i omsorg, relasjoner og tilknytning
  • barnehagelærerens rolle i dialog og samspill med barn, foresatte og medarbeidere
  • bruk av dramapedagogisk arbeid sammen med de yngste barna
  • de sosiale og fysiske omgivelsers betydning for barns utvikling
  • foreldresamarbeid og foreldremedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan:

  • se og tolke små barns kroppslige og verbale uttrykk, og la uttrykkene få betydning for pedagogisk praksis
  • ta i bruk spontanitet og improvisasjon i lek og læringsprosesser med de yngste barna
  • anvende dramafaglige virkemidler i samspill med små barn
  • analysere og reflektere over pedagogiske programmer og verktøy i lys av pedagogiske retninger
  • inngå i et samarbeid med foresatte

Generell kompetanse:Studenten:

  • kan initiere og opprettholde lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen, både blant barn og medarbeidere
  • kan forholde seg kritisk reflekterende til egen, medarbeideres og barnehagens verdier og praksis
  • har en etisk bevissthet i møte med de yngste barna og deres omsorgspersoner
  • har et reflektert og kritisk forhold til pedagogiske programmer og verktøy

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 14.12.2023 09:00
35 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Praksis Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig oppgave i gruppe Godkjent – ikke godkjent
Muntlig framlegg Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig oppgave Godkjent – ikke godkjent
Problemstilling Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer: 

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner 
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer i begynnelsen av første praksisuke, og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere 
  • krav om tilstedeværelse (100 %) 
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning 
  • studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer) 
  • bestått praksis i emnet 
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet: 
  • planlegge, lede og gjennomføre dramapedagogisk arbeid knyttet til 2-3 aktiviteter sammen med barn i alder 0-3 år. Plan/forberedelse og evaluering skriftliggjøres 
  • en reflekterende samtale der studentens læring og erfaring fra det dramapedagogiske arbeidet er tema. Studenten har et hovedansvar for å forberede samtalen 

Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: 

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %) 
  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer) 
  • en skriftlig fagtekst (ca. 1500 ord) knyttet til utdyping av/refleksjon omkring ett eller flere  relevante begreper satt inn i en dramapedagogisk kontekst (i gruppe på tre studenter) 
  • et individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i dramapedagogisk arbeid i praksis hvor  utvalgte erfaringer belyses teoretisk (ca. 10 minutter) 
  • en skriftlig, individuell fagtekst med utgangspunkt i refleksjoner knyttet til en dokumentasjon eller et faglig tema (2000-3000 ord).  Som forarbeid til arbeidskravet skal studenten presentere et muntlig fremlegg til diskusjon og respons i gruppe
  • eksamensgruppene skal levere inn en problemstilling til veiledning. Hver gruppe består av 4 studenter og gruppene trekkes. Problemstillingen må godkjennes av veileder i forkant av eksamen og den må handle om et valgt tema innenfor emnet Småbarnspedagogikk. 

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:  

  • en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord 

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Eksamen arrangeres som en konferanse. Hver eksamensgruppe utvikler en problemstilling for valgt tematikk for eksamen. Gruppene får oppgitt tidspunkt for sin presentasjon (20 minutter) og tidspunkt for påfølgende muntlig høring (15 minutter). Den muntlige høringen foregår gruppevis. Det er forventet at studentene stiller som publikum for de øvrige gruppene under deres presentasjon. Det gis individuell karakter.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2016
  • Tidligere år og semester for dette emnet