vår
2023
LER-1312 Naturfag 5-10 - 15 stp
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Forskerspire-metodikk står sentralt, gjennom å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- kunnskaper om krefter og bevegelser.
- grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet, stjerner og stjernehimmelen i norsk og samisk tradisjon.
- grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
- kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
- kunnskap om partikkelmodellen.
- kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til de ulike reaksjonstypene.
- kunnskap om stoffmengde og støkiometriske beregninger i kjemi
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- kunnskap om integrering av de grunnleggende ferdighetene i naturfag, spesielt lesing, skriving og regning.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter, håndtere enkelt laboratorieutstyr og lage løsninger med gitt konsentrasjon.
- legge til rette for utforskende undervisning i fysikk- og kjemirelaterte temaer på mellom- og ungdomstrinnet.
- vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner på mellom- og ungdomstrinnet.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen, spesielt lesing, skriving og regning.
Kompetanse
Studenten skal:
- ta begrunnede valg til å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter.
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag.
- bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring.
Undervisning
Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 15.05.2023 09:00 |
4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Observasjonsoppgave | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet | Godkjent – ikke godkjent | ||
Tilstrekkelig deltakelse på undervisning | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1312
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet