høst 2022
BLU-2017 Tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2017 må oppgis i kommentarfeltet.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.

Innhold

Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler: 

  • barnehagen som inkluderende fellesskap  for alle barn 
  • barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats 
  • barnehagelærers ansvar for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet knyttet til barn som trenger ekstra hjelp og støtte
  • barn med behov for spesialpedagogisk hjelp 
  • barn som utsettes for omsorgssvikt 
  • veiledning
  • observasjon og kartlegging 
  • foreldresamarbeid 
  • tverrfaglig samarbeid
  • taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt 

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om:  

  • hva begrepene inkludering og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag 
  • grunnleggende syn på barn og betydning for pedagogisk praksis
  • barn med behov for særskilt hjelp og støtte, med vekt på høyfrekvente grupper, og barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep 
  • barn i sorg og krise 
  • relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats og spesialpedagogisk hjelp
  • barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring 
  • foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barn

 

Ferdigheter 

Studenten kan: 

  • legge til rette for inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring 
  • identifisere behov hos enkeltbarn som uroer, og på bakgrunn av faglige vurderinger iverksette tiltak 
  • observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det 
  • utarbeide individuelle planer for barn med behov for ekstra hjelp og støtte
  • inngå i samarbeid og dialog med foreldre og andre samarbeidspartnere om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema 
  • ivareta barn i sorg og krise  
  • reflektere over og være bevisst eget syn på og rolle overfor barn som uroer

 

Generell kompetanse 

Studenten: 

  • forstår målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og har innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer 
  • gjør selvstendige, faglige vurderinger knyttet til oppfølging av barn som har behov for ekstra hjelp, samt lede og iverksette tiltak på bakgrunn av dette 
  • forstår betydningen av tidlig foreldreinvolvering og kunne etablere et godt foreldresamarbeid 
  • bruker aktivt aktuelt lovverk til barnets beste   
  • gjør etiske overveielser knyttet til tidlig innsats 
  • er i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og tilbud som barnehagen tilrås å benytte til pedagogiske formål med bakgrunn i faglig kunnskap 

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er forelesninger og studentaktive arbeidsformer med praktiske og teoretiske tilnærminger.  Vi samarbeider også med eksterne aktører.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal gjennom praksis delta i lederoppgaver og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og tema knyttet til fordypningen spesielt.

Digital læringsplattform  og digitale verktøy benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 12.12.2022 08:30
30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Praksis Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Faglig tekst Godkjent – ikke godkjent
Webinar Godkjent – ikke godkjent
Refleksjonsnotat Godkjent – ikke godkjent
Dialogøvelser Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer: 

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner 
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere 
  • krav om tilstedeværelse (100 %) 
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning  
  • studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden. Hvordan dette skal gjennomføres avtales med praksislærer.
  • bestått praksis i emnet 
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet: 
  • faglig samtale med barnehagelærer/pedagogisk leder om barnehagens arbeid med tilpasset læringsmiljø og barn med behov for ekstra hjelp og støtte. Samtalen skal munne ut i et refleksjonsnotat der studenten anvender relevant teori og reflekterer rundt omkring overnevnt tema og egen profesjonsutøvelse (om lag 800 ord).
  • studenten skal gjennomføre en observasjon rundt tematikken inkluderende fellesskap. Observasjonen skal brukes som utgangpunkt for en felles, faglig refleksjon i personalgruppen ledet av studenten.
  • Dersom det er mulig: Delta i observasjon, forberedelse og gjennomføring av en foreldresamtale, foreldreveiledning, systemmøte eller en annen type møte/samtale hvor tematikken omhandler (et) barn som uroer sammen med praksislærer.

Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av vitenskapelige ansatte på universitetet: 

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %) 
  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer) 
  • en individuell faglig tekst om sentralt tema i emnet (omfang om lag 1500 ord) 
  • et webinar knyttet til sentralt tema i emnet. Studentene jobber i par. Omfang ca. 10 minutter, manus leveres skriftlig. 
  • Skriftlig refleksjonsnotat med utgangspunkt i teori og tematisk relevante erfaringer fra praksis, omfang ca. 1000 ord.
  • gjennomføre dialogøvelser som tematiserer foreldresamtaler om vanskelige tema. Felles refleksjon i plenum.

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:  

•   en didaktisk oppgave knyttet til tidligere faglig relevant praksiserfaring på om lag 1500 ord.


Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

En individuell, muntlig eksamen med en varighet på maks 30 minutter.

Kontinuasjonseksamen

Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2017
  • Tidligere år og semester for dette emnet