høst
2022
BLU-2017 Tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- barnehagen som inkluderende fellesskap for alle barn
- barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats
- barnehagelærers ansvar for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet knyttet til barn som trenger ekstra hjelp og støtte
- barn med behov for spesialpedagogisk hjelp
- barn som utsettes for omsorgssvikt
- veiledning
- observasjon og kartlegging
- foreldresamarbeid
- tverrfaglig samarbeid
- taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hva begrepene inkludering og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag
- grunnleggende syn på barn og betydning for pedagogisk praksis
- barn med behov for særskilt hjelp og støtte, med vekt på høyfrekvente grupper, og barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep
- barn i sorg og krise
- relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats og spesialpedagogisk hjelp
- barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring
- foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barn
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring
- identifisere behov hos enkeltbarn som uroer, og på bakgrunn av faglige vurderinger iverksette tiltak
- observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det
- utarbeide individuelle planer for barn med behov for ekstra hjelp og støtte
- inngå i samarbeid og dialog med foreldre og andre samarbeidspartnere om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema
- ivareta barn i sorg og krise
- reflektere over og være bevisst eget syn på og rolle overfor barn som uroer
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og har innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer
- gjør selvstendige, faglige vurderinger knyttet til oppfølging av barn som har behov for ekstra hjelp, samt lede og iverksette tiltak på bakgrunn av dette
- forstår betydningen av tidlig foreldreinvolvering og kunne etablere et godt foreldresamarbeid
- bruker aktivt aktuelt lovverk til barnets beste
- gjør etiske overveielser knyttet til tidlig innsats
- er i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og tilbud som barnehagen tilrås å benytte til pedagogiske formål med bakgrunn i faglig kunnskap
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er forelesninger og studentaktive arbeidsformer med praktiske og teoretiske tilnærminger. Vi samarbeider også med eksterne aktører.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal gjennom praksis delta i lederoppgaver og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og tema knyttet til fordypningen spesielt.
Digital læringsplattform og digitale verktøy benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 12.12.2022 08:30 |
30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Praksis | Godkjent – ikke godkjent | ||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Faglig tekst | Godkjent – ikke godkjent | ||
Webinar | Godkjent – ikke godkjent | ||
Refleksjonsnotat | Godkjent – ikke godkjent | ||
Dialogøvelser | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden. Hvordan dette skal gjennomføres avtales med praksislærer.
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- faglig samtale med barnehagelærer/pedagogisk leder om barnehagens arbeid med tilpasset læringsmiljø og barn med behov for ekstra hjelp og støtte. Samtalen skal munne ut i et refleksjonsnotat der studenten anvender relevant teori og reflekterer rundt omkring overnevnt tema og egen profesjonsutøvelse (om lag 800 ord).
- studenten skal gjennomføre en observasjon rundt tematikken inkluderende fellesskap. Observasjonen skal brukes som utgangpunkt for en felles, faglig refleksjon i personalgruppen ledet av studenten.
- Dersom det er mulig: Delta i observasjon, forberedelse og gjennomføring av en foreldresamtale, foreldreveiledning, systemmøte eller en annen type møte/samtale hvor tematikken omhandler (et) barn som uroer sammen med praksislærer.
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av vitenskapelige ansatte på universitetet:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en individuell faglig tekst om sentralt tema i emnet (omfang om lag 1500 ord)
- et webinar knyttet til sentralt tema i emnet. Studentene jobber i par. Omfang ca. 10 minutter, manus leveres skriftlig.
- Skriftlig refleksjonsnotat med utgangspunkt i teori og tematisk relevante erfaringer fra praksis, omfang ca. 1000 ord.
- gjennomføre dialogøvelser som tematiserer foreldresamtaler om vanskelige tema. Felles refleksjon i plenum.
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
• en didaktisk oppgave knyttet til tidligere faglig relevant praksiserfaring på om lag 1500 ord.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet