høst 2022
BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2021 må oppgis i kommentarfeltet.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen.

Emnet kan tas som videreutdanning for lærere og barnehagelærere, men er også relevant for kandidater med helse- og sosialfaglig bakgrunn.


Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.

For studenter som tar emnet som videreutdanning gjelder krav om kompetanse på bachelornivå i pedagogiske eller helse- og sosialfaglige utdanninger. 


Innhold

Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:

  • Ledelse i et relasjonelt perspektiv
  • Læringsledelse og endringsarbeid
  • Kommunikasjon, mangfold og sosiale prosesser
  • Psykososialt arbeidsmiljø og konflikter
  • Veiledning som verktøy i lærings- og utviklingsprosesser
  • Veiledningsøvelser

Praksis inngår som en integrert del av emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • kommunikasjonsteori 
  • interkulturell kommunikasjon
  • psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og et inkluderende arbeidsliv
  • konflikter og konflikthåndtering
  • sentrale begreper og ulike tradisjoner i veiledning
  • samspill, roller og maktforhold i veiledningsprosesser
  • ulike modeller for veiledningssamtaler

Ferdigheter

Studenten kan:

  • observere, beskrive og vurdere pedagogiske situasjoner fra ulike ståsted
  • vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
  • håndtere praktiske og personlige utfordringer i samarbeidsrelasjoner og i endringsarbeid
  • gjennomføre veiledningssamtaler og anvende ulike metodiske tilnærminger i veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • vurderer og håndterer etiske problemstillinger som leder
  • anvender veiledning som verktøy for faglig refleksjon og utvikling av handlingskompetanse
  • identifiserer og håndterer etiske problemstillinger i veiledning
  • analyserer og håndterer sosialt mangfold i yrkesrelevante kontekster

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.  

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 12.12.2022 09:00 (Utlevering)
14.12.2022 13:00 (Innlevering)
3 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Individuell oppgave Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt Godkjent – ikke godkjent
Praksis Godkjent – ikke godkjent
Tilstrekkelig tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter på samlinger Godkjent – ikke godkjent
Innlevering av tre veiledningsgrunnlag Godkjent – ikke godkjent
Deltakelse i veiledningsøvelser Godkjent – ikke godkjent
Læringsledelse/fremlegg i plenum Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (100 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
  • bestått praksis i emnet
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:

    • deltakelse i ulike former for pedagogisk lederarbeid  
    • intervjue barnehageleder/pedagogiske ledere om ansvar, oppgaver og utøvelse av pedagogisk ledelse i barnehagen, med særlig fokus på ledelse av medarbeidere
    • gjennomføre veiledningssamtale med minst én medarbeider i barnehagen
    • skrive et individuelt refleksjonsnotat, der studentens læring og erfaringer fra praksis er tema (800 ord)

Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
  • tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter på samlinger med minimum 70 %
  • innlevering av tre veiledningsgrunnlag i forkant av veiledningsøvelser (150-250 ord)
  • deltakelse i veiledningsøvelser etter ulike modeller
  • læringsledelse/fremlegg i plenum med utgangspunkt i utvalgt pensum (20 min.)
  • formulere en problemstilling og skrive en individuell oppgave med utgangspunkt i erfaringer fra praksisfeltet, der valgt tematikk drøftes og har relevans for emnet og yrkesutøvelsen (1500-2000 ord). For studenter i barnehagelærerutdanningen skal oppgaven bygge på erfaringer fra gjennomført praksis i emnet og være en videreutvikling av det individuelle refleksjonsnotatet som tematiserer studentens læring og erfaringer fra praksis (se over).  

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • et individuelt refleksjonsnotat (1000 ord) basert på gjennomførte veiledningsøvelser med påfølgende loggskriving.


Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2021
  • Tidligere år og semester for dette emnet